22 000 gotlänningar har skrivit på protestlistorna

Drygt 22 000 personer har hittills skrivit under kampanjen för hög standard på färjetrafiken till och från Gotland. Det är också en protest mot Rikstrafikens utredning där Västervik var ett alternativ som fastlandshamn för Gotlandstrafiken.

Gotlänningarna protesterar kraftigt mot någon förändring av färjetrafiken.Foto: Scanpix

Gotlänningarna protesterar kraftigt mot någon förändring av färjetrafiken.Foto: Scanpix

Foto: Jonas Ekströmer

Västervik2010-02-01 11:23
Om två veckor lämnas Gotlands Tidningars omfattande namninsamling över till regeringen. Den 16 februari kommer GT:s redaktionschef och ansvarige utgivare Ulf Hammarlund att träffa infrastrukturminister Åsa Torstensson. - Jag räknar med att ha med mig minst 25 000 namn, säger Ulf Hammarlund till Gotlands Tidningar.Gotlänningarna har engagerat sig stort i frågan och har retat sig mot förslaget, som innebär färre turer, långsammare färjor och trafik till kanske bara en fastlandshamn.Sedan kampanjstarten i mitten av januari har det dagligen lämnats in hundratals namn via mejl till Gotlands Tidningar, men det finns också namnlistor överallt i kommunen.- Den enorma responsen på GT:s namninsamling är ett tydligt kvitto på hur viktiga färjeförbindelserna är för gotlänningarna. Och vi ska inte glömma bort alla fastlänningar som av olika anledningar vill ta sig till Gotland bekvämt. Vi har fått in namn från en lång rad orter i landet, säger Ulf Hammarlund. Egentligen finns det inget som längre talar mot att Oskarshamn inte skulle få behålla Gotlandstrafiken. Kommunalrådet Petger Wretlund (S) träffade i fredags Rikstrafiken, och enligt tidningen Nyheterna gav Rikstrafiken nu en tydlig indikation om att Oskarshamn kommer att få behålla färjetrafiken. Något annat skulle vara överraskande, menar Peter Wretlund.Ett slutgiltigt besked väntas till sommaren. Så fort beslutet är taget ska Oskarshamns kommun börja bygga den nya färjeterminalen som är kostnadsberäknad till 150 miljoner kr.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om