200 000 till speedway

En näst intill enig kultur- och fritidsnämnd har kommit överens om att 200 000 kronor är ett skälig summa att ge speedwayklubben i marknadsföringsbidrag. Men inte villkorslöst. I utbyte vill man ha reklam för Västerviks kommun.

Kvalar inte in. Kultur- och fritidsnämnden har tagit fram en policy för vad som ska gälla vid marknadsföringsavtal mellan kommunen och idrottsklubbar. Än så länge är det bara speedwayklubben som svarar upp mot kraven. Tjust Bandy har rätt namn, men drar för lite publik. Bowlingklubben Domino spelar visserligen i högsta serien, men skulle behöva mer mediabevakning och ändra sitt namn. Västerviks IK och Västerviks FF har rätt namn och sysslar med sporter som får rejält med uppmärksamhet, men båda klubbarna behöver avancera i seriestystemen och dra mer publik innan det bli något marknadsföringsstöd från kommunen. Foto: Anders Steiner

Kvalar inte in. Kultur- och fritidsnämnden har tagit fram en policy för vad som ska gälla vid marknadsföringsavtal mellan kommunen och idrottsklubbar. Än så länge är det bara speedwayklubben som svarar upp mot kraven. Tjust Bandy har rätt namn, men drar för lite publik. Bowlingklubben Domino spelar visserligen i högsta serien, men skulle behöva mer mediabevakning och ändra sitt namn. Västerviks IK och Västerviks FF har rätt namn och sysslar med sporter som får rejält med uppmärksamhet, men båda klubbarna behöver avancera i seriestystemen och dra mer publik innan det bli något marknadsföringsstöd från kommunen. Foto: Anders Steiner

Foto:

Västervik2007-02-17 00:25
- Vi tycker att det är en acceptabel och försvarbar summa. Man får ta i beaktande att det är skattepengar, säger Hans Ellervik, vdm, ordförande i kultur- och fritidsnämnden.
Beloppet är en liten nerprutning jämfört med de 250 000 kronor som speedwayklubben föreslagit.
Men för att få förståelse för bidraget har nämnden tagit fram en policy med en rad principer som man ska ta hänsyn till när man ingår marknadsföringsavtal med klubbar.
- De är rimliga och ska gälla för alla klubbar, säger Hans Ellervik.
Villkoren i policyn går ut på att klubben tävlar i lagsport på elitnivå, med chans till SM-guld och att det mediala och publika intresset för klubben är stort vid varje tävlingstillfälle.
Kan inte en ensam tennisstjärna få bidrag?
- Det kan vi nog ordna när det blir aktuellt, säger Hans Ellervik.
Policyn är sammanfattad i tre villkor i ett marknadsföringsavtal, vilka speedwayklubben uppfyller. En viktig del av marknadsföringsavtalet är att klubben tävlar under ett namn som sätter Västervik eller någon annan ort i kommunen på kartan. Detta villkor uppfyller speedklubben också med glans, värre är det med andra klubbar som tävlar på lägre nivåer i kommunen.
En förutsättning för avtalet är också att pengarna till speedwayklubben tas ur kommunstyrelsen kassakista, för att inte belasta kultur- och fritidsnämndens budget.
- Vi har lämnat vårt yttrande till kommunstyrelsen och de får stå för det slutgiltiga avgörandet, säger Hans Ellervik.

Den enda i nämnden som inte ville sponsra speedwayklubben är vänsterpartisten Sven-Erik Gustavsson. På nämndens sammanträde avstod han från att delta i beslutet eftersom han anser att det inte hör hemma på kultur- och fritidsnämndens bord.
Vilkor för marknadsföringsavtal
Klubben tävlar i en lagsport med stort medialt intresse, på yppersta elitnivå med stadigvarande rimlig chans att vinna minst SM-guld.
Klubbens tävlingar varaktigt samlar en betalande publik överstigande 1000 personer per tävlingstillfälle.
Tävlar under ett lagnamn som sätter Västerviks kommun geografiskt på kartan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om