Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, säger att man i normala fall ska få sin telefon lagad efter tre helgfria dagar men att dagsläget inte är någon normalsituation.
- I måndags morse var det fortfarande 150 kunder i Västervik som saknade telefon och i Hela Kalmar län var det 490 kunder. Läget är förhöjt, vi lagar fel och sen kommer det nya. Vi får hoppas att åskvädret håller sig borta nu så vi hinner ikapp med lagningarna.
- Vi kan inte skicka fler tekniker till ett ställa eftersom teknikerna behövs överallt. Dessutom vill de ju ha sin semester och det försvårar också situationen.
Telias informationsansvariga säger att kunderna får räkna med fem dagar till, kanske mer, innan felet åtgärdas. Det är inte lätt att förutse sådant här i förväg säger han.
- Det görs bedömningar varje år efter statistik från tidigare år men ingen levande människa kan veta hur mycket åska som kommer. Det är omöjligt.
På frågan vad Telias kunder på Landsbygden ska göra säger Hans G Larsson att man får försöka lösa det på bästa sätt.
- Behöver man betala räkningar eller liknande kan man ta hjälp av grannar och vänner.