14 miljoner till Tjustbanan

Banverket vill satsa på Tjustbanan som linje för godstrafik.

Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX Banverket vill satsa mer på godstrafik på Tjustbanan.

Foto: ANDERS WIKLUND/SCANPIX Banverket vill satsa mer på godstrafik på Tjustbanan.

Foto:

Västervik2005-03-31 00:25
Efter en vecka med svarta rubriker kring Tjustbanan kommer en positiv nyhet. Banverket är beredd att satsa nästan 14 miljoner kronor i olika mindre arbeten för att göra banan mer attraktiv för godstrafik.
De senaste åren har godstrafiken på järnvägen mellan Västervik och Linköping ökat kraftigt efter att nästan helt legat nere under några decennier. I dag transporteras 140 000-150 000 ton pappersmassa, massaved och armeringsjärn per år på sträckan.
Den ökade tunga trafiken har också betytt att många problem med banan kommit i dagern. Banverket noterar själv att sedan 80-talet har alla investeringar och allt underhåll varit inriktat på att anpassa Tjustbanan för godstrafik.

Nu har Banverket gjort en idéstudie, och det som är uppmuntrande för Tjustbanan, är att verket inte bara nöjer sig med att konstatera att det finns brister. Ett beslut finns att åtgärda åtminstone en del av dem.
Banverket har gått igenom sträckan och hittat en rad brister för godstrafiken.
Det allra största problemet är väl känt: Överum. Tekniska begränsningar gör att tågen får köra i högst 40 kilometer i timmen förbi samhället. Detta samtidigt som sträckan vid Överum är kuperad.
De besvärliga förhållandena vid Överum ställer höga krav på loken, och det finns problem med att vagnarna slirar på rälsen. Sträckan vid Överum är en flaskhals som i dag sätter gränser för godstrafiken enligt utredningen.
Banverket listar fem åtgärder som behöver genomföras. Fyra av dem erbjuder sig Banverket att åtgärda inom de närmaste två åren.
Slipersbyte och underhållstågärder. Det gäller inte minst på sträckan mellan Överum och Nelhammar som i dag har för svag bärighet. Kostnad: 13 miljoner kronor.
En växel i Överum ska flyttas till en kostnad av 300 000 kronor.
Vid Falerum ska arbeten göras för att godstågen ska kunna hålla högre fart när de kör förbi. Kostnad: 80 000 kronor.
Även i Gamleby vill man göra förbättringar så att tåg ska kunna passera smidigare utan att slå ner för mycket på hastigheten. I dag kan tågen tvingas att stanna för invänta bomfällning. Åtgärderna beräknas kosta 570 000 kronor.

En femte åtgärd, som rankas som en av de viktigaste, vill inte Banverket finansiera själv. Det gäller ett rundgångsspår i Västervik. Kostnaden skulle ligga mellan 2,2 - 3,5 miljoner kronor. Projektet skulle göras samtidigt som man åtgärdade industrispåren i Västervik. Stora delar av de kostnader som följer tycker Banverket är en angelägenhet för kommunen. Banverket kan tänka sig att vara med och finansiera själva rundgångsspåret inklusive växlar.
Fler planerade förbättringsarbeten av TjustbananFler planerade förbättringsarbeten av TjustbananRedan tidigare finns en rad beslut om förbättringar av Tjustbanan för att underlätta persontrafiken.
Förstärkningsarbeten på sträckan Nelhammar-Överum. Problemen med höga vattenflöden ska lösas. 17 miljoner kronor.
Upprustning av sträckan Linköping-Åtvidaberg. Efter upprustningen ska tågen kunna hålla högre hastighet. Kostnad: 250 miljoner kronor.
Förstudie av en upprustning av sträckan mellan Åtvidaberg-Västervik. Kostnad: 2 miljoner kronor.
Kapacitetshöjande åtgärder i Linköping. Kostnad: 205 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om