13 av 27 restauranger har brister

Problemen är många på Västerviks kommuns krogar. VT kan i dag rapportera vilka restauranger som misskött sig och vilka anmärkningar de har fått.

Anna Johansson och Anna Heidesjö är två av de livsmedelsinspektörer som nu granskat 27 restauranger i Västerviks kommun. Den tredje heter Rada Dobriyanova, men är alltså inte med på bilden.

Anna Johansson och Anna Heidesjö är två av de livsmedelsinspektörer som nu granskat 27 restauranger i Västerviks kommun. Den tredje heter Rada Dobriyanova, men är alltså inte med på bilden.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Västervik2012-06-21 00:00

Livsmedelsinspektörerna på kommunens Miljö- och byggnadskontor har genomfört inspektioner på sammanlagt 27 restauranger i Västerviks kommun.

13 av dessa fick anmärkningar och 14 klarade sig utan anmärkning.

Arbetet har fokuserat på restaurangernas ärlighet, det vill säga på om menyerna stämmer överens med vad som faktiskt hamnar på gästens tallrik.

Inspektörerna har även granskat restaurangernas hygien, hantering, rengöring, desinfektion med mera. Inspektörernas besök var oanmälda.

Inspektörerna tycker att de ofta en god relation med restaurangägarna. Kommunikationen handlar då om att stödja och hjälpa krögarna. Men kontrollen är också viktig.

VT pratar under onsdagen med två av inspektörerna, Anna Johansson och Anna Heidesjö.

- Oftast tittar vi på restaurangernas egna rutiner. De ska ha egenkontroll och det är den vi i sin tur kontrollerar. Men vi gör även en analys med blotta ögat, berättar Anna Heidesjö.

Ett exempel på en sådan analys är titta om rått kött ligger bredvid grönsaker.

- Nästan alltid kommer vi oanmälda, berättar Anna Johansson.

De berättar att det i framtiden finns planer på att lägga ut information direkt på en kommunal hemsida om vilka restauranger som inte skött sig.

- Fast det ligger långt fram, vi är inte där i dag, säger Anna Johansson.

De tycker båda att sådan information är bra att sprida, men att man även behöver vara försiktig.

En av de restauranger som får anmärkning är Restaurangskolans egen restaurang. I det här fallet en mindre anmärkning. VT talar både med programmets rektor, Pontus Larsson, och programchefen Malin Köhler.

Pontus Larsson:

- I skolans värld ska allt fungera, så det här känns lite besvärande. Det är jätteviktigt med livsmedelshygien, säger han.

Malin Köhler:

- Jag undervisar i livsmedelshygien och jag berättar för mina elever att inspektörerna kommer för att hjälpa oss, inte att stjälpa oss. Vi var medvetna om problemet och vi arbetar på det. Vi har ett hundratal kockar som lagar mat här.

Hur tror du att andra restaurangägare ser på kritiken?
- Många reagerar med ilska tyvärr. En jag talade med tyckte att inspektörerna var idioter eftersom de hade slagit ned på att menyn var vilseledande. Att den personen reagerade så förstår jag verkligen inte, säger Köhler.

Restauranger med anmärkningar

RestaurangAnmärkning(ar)

Hotell och restaurangskolan Sliten städutrustning, dålig koll på kyl och frys samt dåligt utförd kontroll av termometrar.

Morella Vilseledande meny. Hälsorisk (ost med ägg i).

El Greco Rutin bristfällig runt förpackningar, ismaskinen, temperatur. Dåligt utbildad personal. Vilseledande meny.

Söderköket Personlig hygien.

Västerviks stadshotell Dörrlister trasiga, omöjliggör rengöring. Personal jobbad utan hårskydd.

Restaurang Smedjan Ventilationsdon bör rengöras. Buffén på för låg värme. Frysen för varm.

Restaurang Blåklinten Skiva i taket lossnat. Insektsnät saknas.

Lilla Krogen Lådor i kyl och frys ska används felaktigt för livsmedel. Bristfällig rengöring av frysbox mm. En person i köket utan huvudbonad. Vilseledande meny. Hälsorisk, allergi.

Sahara Café Vilseledande meny. Skinkan är tysk, inte parmaskinka.

Ubbes restaurang, grill & bar Vilseledande meny. Istället för fläskfilé, fläskytterfilé. Kvitton stämde inte med menyn. Mindre problem med temperatur, förvaring mm.

Blankaholms Gästgiveri Bristfällig separering i kyl och dålig övertäckning. Städutrustning förvaras på toaletten. Rutin för nedkylning bristfällig. Hårskydd används ej.

Långsjöns restaurang och café Bristfällig förvaring (plasthinkar). Dålig separering av mat i kylskåp.

Sjökrogen i Loftahammar Uppgifter om leverantörens namn, adress, mängd osv saknas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om