117 bilister har fastnat i hastighetskamerorna

På två månader har det bara funnits kamera monterad i 24 timmar.

Foto: MARGARETA LJUNGBLAD Kameraskåpen på sträckan Verkebäck–Gladhammar har bara utnyttjats cirka 24 timmar på drygt två månader. 117 fortkörare har fotograferats.

Foto: MARGARETA LJUNGBLAD Kameraskåpen på sträckan Verkebäck–Gladhammar har bara utnyttjats cirka 24 timmar på drygt två månader. 117 fortkörare har fotograferats.

Foto:

Västervik2004-10-23 01:00
På sträckan Verkebäck?Gladhammar finns det nio kameraskåp sedan flera månader tillbaka. Under den tiden har det bara funnits en kamera på plats vid 10?12 tillfällen under sammanlagt 24 timmar. 117 fortkörare har fotograferats. Av dessa har 86 procent identifierats.
? Bilisterna kör ganska bra, säger Lars-Erik Andersson, chef för trafikpolisen i Kalmar län.
? Vi kan inte ha kameran monterad mer tid än att vi hinner med att utreda. Varje utredning tar 40 minuter, säger Andersson.
Motorcyklister är i stort sett omöjliga att identifiera. Utländska medborgare klarar sig också och det är något som många tycks vara medvetna om.
? Det finns en del utländska chaufförer som kör alldeles för fort.
Kameraskåpen, åtta på E 22 och en på riksväg 33, kom på plats under våren och förhoppningen var att blixtarna skulle monteras före semestern. Så blev det inte utan först i mitten av augusti togs kameraskåpen i bruk.

Polisen har en person i länet som ansvarar för hanteringen med montering och service.
? Att åka de 15 milen till Västervik och tillbaka tar sin tid. Så vi kan inte ha kameran monterad speciellt länge. I Västervik har vi använt oss av två kameror vid flera tillfällen. Totalt har de varit i gång 24 timmar och 117 har fotograferats.
? Som jämförelse kan nämnas att vi har totalt 288 fotograferingar i Hössmo och Bergkvara och där har vi varit i gång ett år.

På sträckan mellan Verkebäck och Gladhammar passerar dagligen cirka 8 000 fordon. Det är väl skyltat att sträckan kameraövervakas och det bidrar till att sänka hastigheten. Någon mätning har inte gjorts ännu. Lars-Erik Andersson nämner att på en 50-sträcka i Bergkvara har snitthastigheten sjunkit till 44 kilometer.
När det gäller identifieringen så klara länspolisen betydligt fler än riksgenomsnittet. Omkring 30 procent är omöjliga att identifiera. I länet är det bara 14 procent som inte identifierats.
Kameraskåpen har inte utsatts för skadegörelse. Det visar att de är placerade på rätt ställe. På sträckan Ljungby?Växjö där hastigheten sänkts rån 110 till 90 har ett stort antal skadats. Hastighetssänkningen har tydligen retat upp bilisterna.

Efter varje fotograferingstillfälle börjar utredningsarbetet. 40 minuter tar det att identifiera fordonen, dess förare och jämföra bilder, finns det släktingar som kan tänkas ha kört. Det måste vara helt klart vem som suttit bakom ratten innan böteslappen skickas ut. 2006 ska det upprättas en landsomfattande central för denna hantering. Riksdagsman Krister Örnfjäder (s) har lobbat för att Västervik ska få denna central och en massa nya arbetstillfällen. I framtiden kommer det att bli betydligt flera kameraskåp och kameror utmed de svenska vägarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om