- Västervik behöver proffsigare besöksnäring

Besöksnäringen i Västervik behöver bli proffsigare och det behövs fler aktörer inom branschen, särskilt om Holiday Club blir verklighet. Det anser Jonas Settlin och Per Jiborn på Västervik Framåt.

Västervik har en fantastisk potential, anser Per Jiborn och Jonas Settlin på Västervik framåt.Foto: Anders Steiner

Västervik har en fantastisk potential, anser Per Jiborn och Jonas Settlin på Västervik framåt.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-02-05 00:06
För att lyckas som turistort behöver Västervik både stora och små satsningar. Jonas Settlin och Per Jiborns arbete på Västervik Framåt går ut på att hjälpa företagarna inom besöksnäringen. Det gör att de har en bra bild av vad som krävs för att Västervik ska lyckas som turistort.- Holiday club och satsningarna på Gränsö och Lysingsbadet är nästan en förutsättning för att Västervik ska kunna locka turister året om. Samtidigt behövs både de små och stora aktörerna. Holiday Club skulle leda till ökad konkurrens, men det skulle också ge bättre utveckling och Västerviks lyskraft skulle öka, säger Jonas Settlin.Per Jiborn och Jonas Settlin anser att det behövs fler professionella heltidsaktörer som sysslar med besöksnäring året om.- Om Holiday Club blir verklighet blir efterfrågan på aktiviteter ännu större. Det gäller för företagarna att hantera det. Som det ser ut nu finns det luckor. Det borde till exempel finnas företag som erbjuder kajakpaddlingsutflykter och segling - både seglarskola vid Lysingsbadet och möjlighet att hyra segelbåt en hel vecka. Det finns dessutom fantastiska klättermöjligheter i kommunen och det skulle kunna gå att paketera cykelresor där man exempelvis besöker Astrid Lindgrens värld och cyklar till Västervik, säger Per Jiborn.Han föreslår också vandringspaket.- Det finns mängder av affärsmöjligheter. De som är beredda att leva på ganska lite i några år har kanonmöjligheter. Jag tror att det vore en dröm för jättemånga och det vore bra om vi kunde locka till oss folk utifrån också, säger Per Jiborn.För att företagarna i besöksnäringen ska lyckas krävs det också att de får ökad kunskap om marknadsföring och prissättning. De behöver skaffa sig rutiner för hur de svarar på förfrågningar från kunder. För att möta behovet anordnas kurser, workshops och andra sammankomster i kommunen.- Företagen måste också lära sig våga samarbeta mer med varandra. Alla tjänar på det och när de väl träffas dröjer det inte länge innan affärsmöjligheter uppstår, säger Per Jiborn.Båda framhåller vikten av att hjälpas åt att locka hit turister. När turisterna väl är på plats kan företagarna börja "slåss" om dem.- Ett företags hemsida är jätteviktig. Det är som ett skyltfönster för hela destinationen. Om det finns mycket att göra på en ort är det lättare att locka till sig besökare, säger Per Jiborn.Det är också nödvändigt att Västervik börjar samarbeta med andra besöksmål som ligger i närheten.- Därför arbetar vi med att ta fram starka profilprodukter tillsammans med Astrid Lindgrens värld och Glasriket, säger Jonas Settlin.Västervik framåt-kollegorna har bara arbetat med besöksnäringsföretag i ett och ett halvt år och de tycker att mycket har hänt sedan dess. - I dag har Västervik en fantastisk potential. Det här är bara början på en jäkligt spännande resa. Konjunkturer kommer och går, men besöksnäringen är inget som kan flyttas utomlands. Det är väldigt bra att Västervik satsar på den här branschen, för det finns oerhört mycket kvar att göra. Det vi behöver nu är några stora stjärnor som kan hjälpa till med utvecklingen, säger Jonas Settlin.
Per Jiborns vision 2019
-  Vi behöver sprida turismen över hela året. Långfärdskridskoutflykter går att paketera med boende och mat. Jag hoppas att vi utnyttjar naturen på ett skonsamt och hållbart sätt utan mängder av stugbyar och vattenskotrar. Vi har stärkt våra profilprodukter och erbjuder säl- och örnsafari. Kanske också ekoxsafari på Gränsö när ekoxarna svärmar. Det kanske går att segla till visfestivalen. Kanske kan några av visfestivalartisterna uppträda på någon ö för en exklusiv publik, som ett extraevenemang. Vi måste vara öppna för att bjuda in nya förmågor som ser saker i ett nytt ljus.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om