Här kommer den nya infarten att passera

En vägplan för den nya infarten ska tas fram. Västervik har väntat länge på en ny snabbare infart. Nu är beslutet taget om var den borde gå.

Vägval.  Vid sjön Kvännarens södra ände kommer den södra infarten till Västervik att passera. Antingen kommer det att byggas en bro över vattnet eller så kommer vägen att passera söder om sjön.

Vägval. Vid sjön Kvännarens södra ände kommer den södra infarten till Västervik att passera. Antingen kommer det att byggas en bro över vattnet eller så kommer vägen att passera söder om sjön.

Foto: Ilkka Ranta

Vägbygge2015-07-02 19:00

Det är främst tre alternativ som funnits att ta ställning till i vägutredningen om infarten till Västervik. Alternativet med den nordligaste sträckningen av de tre korsar sjön Kvännarens sydspets och går sedan genom en obebyggd skogsmark. Vid E22 är planen att anslutningen inte ska påverka den befintliga bro som går över sjön Hjortens utlopp. Det är detta alternativ som kommunstyrelsen nu har ställt sig bakom.

– Det är det alternativet med minst miljöpåverkan samt att man slipper broar som skulle behövas i de andra alternativen. Det är ett ekonomiskt motiverat beslut, säger Carl-Magnus Mårheden, kommundirektör i Västervik.

I vägutredningen nämns också att man får anta att det nordligaste alternativet kommer att locka även trafikanter som kommer norrifrån på E22. På den infart som används i dag alterneras hastigheten mellan 30 och 70 kilometer i timmen. På den nya infarten ska man kunna köra i 100 kilometer i timmen nästan hela vägen till Dichmansgatan vid Ö&B och Jem&Fix.

– Man kommer tjäna åtta till tio minuter på den nya infarten, lite beroende på vart man ska förstås, säger Bruno Nilsson, samhällsbyggnadschef i Västervik.

Nu har kommunstyrelsen beslutat sig för att ta nästa steg. En vägplan ska utformas och flera aspekter ska utredas för hur vägen till slut kommer att dras. Bland annat om det behövs en bro över sjön Kvännaren. Men enligt Harald Hjalmarsson (M) har nu kommunstyrelsen tryckt på pausknappen i projektet. Den budget som gick igenom i fullmäktige under måndagen omöjliggör, enligt Hjalmarsson, arbetet med vägplanen under 2016.

– Beslutet att man ska fortsätta med planen är bra men det finns inga medel avsatta till en vägplan i majoritetens budget för nästa år, säger han.

Västerviks södra infart är ett regionalt projekt och det finns statliga pengar att söka för projekt av den typen. Det är pengar som Harald Hjalmarsson nu tror att kommunen kommer att bli utan.

– Om man förhandlar bra kan Trafikverket betala hälften av de cirka fyra till fem miljonerna som en vägplan borde kosta. När man inte satsar några medel själva så behöver man inte ens boka ett möte med dem.

Enligt Bruno Nilsson finns det inga pengar att hämta hos Trafikverket i dagsläget.

– Vi har suttit i förhandlingar med Trafikverket men de har valt att inte bidra finansiellt just nu.

Han menar att det ändå finns pengar till en vägplan. Utredningspengar sedan tidigare år.

– Det finns 2,7 miljoner anslaget sedan tidigare och det är de pengarna som vi tänkt använda till planen, säger han.

I vägplanen utreds fem steg

Nästa steg

Passage över sjön Kvännaren. Hur den ska se ut? Ska det bli en bro eller vägbank?

Anslutning till befintligt vägsystem vid Dichmansgatan. Hur ska det anslutas?

Hur ska trafikplatsen vid E22:an utformas? Kommer det bli en pendlarparkering och hur skulle en kollektiv omstigningsplats se ut?

Gång och cykelförbindelse mellan Västervik och Verkebäck.

Fördjupade studier av natur och naturmiljöer för att se om det finns något hinder att lägga vägen där förslaget anger att den ska ligga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om