Expert: I vÀrsta fall hotar kaos i Kaliningrad

Trots att det ligger "i hjÀrtat av Europa" Àr Kaliningrad ganska bortglömt. Men nu har den ryska exklaven hamnat i stormens öga i krigskrisen mellan Ryssland och EU.
–Om problem i Kaliningrad leder till totalt kaos dĂ€r, har vi nĂ„got svar pĂ„ det? frĂ„gar sig Alex Clarkson, Europaexpert pĂ„ King's College i London.

Korna Àr avslappnade, men grÀnslÀget spÀnt. Hitom floden ligger Panemuné i EU-landet Litauen. PÄ andra sidan finns staden Sovjetsk i ryska Kaliningrad. Bild frÄn i vÄras.

Korna Àr avslappnade, men grÀnslÀget spÀnt. Hitom floden ligger Panemuné i EU-landet Litauen. PÄ andra sidan finns staden Sovjetsk i ryska Kaliningrad. Bild frÄn i vÄras.

Foto: Christine Olsson/TT

Ukrainakriget2022-06-22 05:00

Med en befolkning pĂ„ mindre Ă€n en miljon Ă€r Kaliningrad-omrĂ„det bara en skĂ€rva av det jĂ€ttelika ryska riket. Men lĂ€get, vid Östersjöns strand bara ett 30-tal landmil frĂ„n Öland och Gotland, gör det till en vĂ€ldigt speciell skĂ€rva.

Den ryska exklaven försörjs via en flitigt anvÀnd jÀrnvÀg som gÄr genom Litauen och Belarus till Moskva. SÄ nÀr EU- och Nato-medlemmen Litauen nu i veckan gjort klart att krigssanktionerna mot Ryssland ska gÀlla för transittrafiken blir reaktionerna starka i Moskva.

Kreml-regimen har hotat med "motÄtgÀrder", och Sveriges tidigare stats- och utrikesminister Carl Bildt har varnat att grÀlet kan utvecklas till "en konflikt i konflikten".

MilitÀr utpost

Alex Clarkson pÄpekar att Kaliningrad mÄ ligga perifert i Ryssland, men i gengÀld centralt i Europa.

– Detta Ă€r precis pĂ„ andra sidan Östersjön frĂ„n er, sĂ€ger han i telefon till TT, och lĂ„ter oroad för en kris i exklaven.

– Det skulle pĂ„verka alla, pĂ„ ett sĂ€tt ingen annan rysk region skulle kunna göra.

Ekonomiskt fyller Kaliningrad för tillfÀllet ingen viktig funktion för Ryssland. Förhoppningen har genom Ären varit att exklaven skulle bli ett slags nav för handel med EU, men sedan Ukrainakrigets utbrott ligger alla sÄdana planer pÄ is.

Men det Àr en strategiskt tung militÀr utpost. Och, betonar Clarkson, en psykologiskt avgörande pusselbit i den ryska sjÀlvbilden av ett jÀtterike som strÀcker sig frÄn vÀst till öst.

Farlig spiral

Ända sedan relationerna Moskva–EU började kantra i och med den ursprungliga invasionen av Ukraina 2014 har Kaliningrads ekonomi vacklat. EU:s sanktioner omfattar inte livets nödtorft som mat och lĂ€kemedel, men risken Ă€r Ă€ndĂ„ överhĂ€ngande att en litauisk delblockad leder till galopperande inflation, arbetslöshet och missnöje i omrĂ„det. Och det kan i vĂ€rsta fall starta en farlig spiral, enligt Clarkson.

– Moskva kan misstolka det som att vĂ€st Ă€r inne och rotar i Kaliningrad, och dĂ„ gĂ„ in med massivt vĂ„ld för att slĂ„ ned missnöjet.

– SĂ„ risken Ă€r inte protester i sig, utan att ledarna i Moskva Ă€r sĂ„ paranoida, sĂ„ övertygade att vi tĂ€nker ta Kaliningrad ifrĂ„n dem, att de gĂ„r bĂ€rsĂ€rk mot den lokala befolkningen.

Fakta: Kaliningrad

Kaliningrad Ă€r en rysk sĂ„ kallad exklav, alltsĂ„ ett omrĂ„de som ligger fysiskt Ă„tskilt frĂ„n resten av landet. Exklaven Ă€r omgiven av Östersjön i vĂ€ster, Polen i söder och Litauen i norr och öster.

Ytan Ă€r 15 100 kvadratkilometer, motsvarande ungefĂ€r fem Gotland.

Huvudorten heter ocksĂ„ Kaliningrad, och var under namnet Königsberg tidigare huvudstad i tyska Östpreussen. Efter andra vĂ€rldskriget delades omrĂ„det mellan Polen och Sovjetunionen.

OmrÄdet klipptes av frÄn övriga Ryssland i och med Sovjets sönderfall och Litauens sjÀlvstÀndighet i början av 90-talet. Tyska medieuppgifter har gjort gÀllande att Ryssland i den vevan, i desperat behov av resurser, erbjöd Tyskland att köpa tillbaka Kaliningrad. Men i sÄ fall sade Tyskland nej, och uppgifterna har aldrig bekrÀftats.

I dag förbinds Kaliningrad med övriga Ryssland via jĂ€rnvĂ€g genom Litauen, en havsrutt genom Östersjön, och en smal flygkorridor som ocksĂ„ gĂ„r över Östersjön. Större delen av transporterna har lĂ€nge gĂ„tt med tĂ„g, och Ryssland anses inte ha resurser att snabbt ersĂ€tta dem med fartyg eller flyg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!