EU-lÀnder dumpar undermÄliga bilar i Afrika

EU, Japan och USA exporterar Ă„rligen miljontals gamla, trafikfarliga och utslĂ€ppstunga bilar till utvecklingslĂ€nder —bilar som inte skulle ha tillĂ„tits pĂ„ lĂ€ndernas egna vĂ€gar — visar en ny rapport frĂ„n FN:s miljöprogram Unep.

FörsÀljning av begagnade bilar i Nairobi, Kenya. Arkivbild.

FörsÀljning av begagnade bilar i Nairobi, Kenya. Arkivbild.

Foto: Sayyid Abdul Azim/AP/TT

Miljö2020-10-27 06:05

"Utvecklade lÀnder mÄste sluta exportera fordon som inte lever upp till klimat- och sÀkerhetskrav och som inte lÀngre anses trafiksÀkra i deras lÀnder", sÀger Inger Andersen, chef för Unep, i ett pressmeddelande.

Mellan 2015 och 2018 exporterades 14 miljoner begagnade lÀtta fordon vÀrlden över frÄn EU, Japan och USA, enligt Unep.

EU stÄr för 54 procent av exporten, följt av 27 procent frÄn Japan och 18 procent frÄn USA. Cirka 80 procent av dessa hamnade i lÄginkomstlÀnder, varav över hÀlften i Afrika.

MÄnga av bilarna skulle inte tillÄtits pÄ vÀgarna i de lÀnder varifrÄn de sÄlts.

FjÀrdedel av utslÀppen

VÀrldens snabbt vÀxande fordonsflotta bidrar stort till luftföroreningar och klimatförÀndringar. Transportsektorn stÄr för nÀstan en fjÀrdedel av de globala energirelaterade koldioxidutslÀppen, enligt FN:s klimatpanel IPCC.

"Att stÀda upp inom den globala fordonsflottan Àr en prioritet för att nÄ globala och lokala luftkvalitets- och klimatmÄl", sÀger Inger Andersen.

I rapporten har 146 lÀnder analyserats, och av dem anses tvÄ tredjedelar ha "svag" eller "mycket svag" reglering av importen av begagnade bilar. FÄ exporterande lÀnder har regleringar som begrÀnsar hur försÀljningen av begagnade bilar fÄr se ut.

I de lÀnder dÀr man faktiskt har infört regleringar av importen, frÀmst i form av ÄldersbegrÀnsningar och utslÀppsstandarder, har man fÄtt tillgÄng till begagnade bilar av hög kvalitet, dÀribland hybrid- och elbilar, visar rapporten. Marocko Àr ett sÄdant exempel, dÀr regleringar har lett till att endast relativt moderna och rena begagnade bilar importeras till landet.

UndermÄliga bilar

En nyligen genomförd undersökning av begagnade bilar exporterade frÄn NederlÀnderna visade att majoriteten av dem var mellan 16 och 20 Är gamla och inte nÄdde upp till EU:s utslÀppsstandarder.

Begagnade bilar av dÄlig kvalitet leder Àven till fler trafikolyckor. Enligt rapporten har mÄnga av de lÀnder med "svag" eller "mycket svag" reglering av importen pÄ begagnade bilar en mycket hög trafikdödlighet. PÄ motsvarande sÀtt syns fÀrre olyckor och sÀkrare bilar i importlÀnder med striktare reglering.

Nu efterfrÄgas ett globalt och eller regionalt harmoniserat regelverk för att fÄ slut pÄ handeln med undermÄliga begagnade fordon. Exporterande och importerande lÀnder har ett delat ansvar för att motarbeta den negativa utvecklingen, skriver Unep.

"Bristen pÄ effektiva standarder och reglering leder till dumpning av gamla, utslÀppstunga och osÀkra fordon", sÀger Inger Andersen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!