Hemlighetsfulla djup kartlÀggs för solkabel

En förlÀngningssladd av interkontinentala mÄtt. SÄ kan, lite vanvördigt, den tÀnkta "solkabeln" mellan Australien och Asien beskrivas. Nu pÄgÄr kartlÀggningen av havsbotten inför mastodontprojektet.

SĂ„ ska solelen transporteras.

SĂ„ ska solelen transporteras.

Foto: Johan HallnÀs/TT

Kiruna2021-02-27 19:19

Satsningen Ă€r rekordartad pĂ„ alla sĂ€tt. En gigantisk solenergianlĂ€ggning, som ska mata vĂ€rldens största batteri, och en havs-elkabel av aldrig tidigare skĂ„dat omfĂ„ng med jĂ€ttelika mĂ€ngder ström – upp till en femtedel av Singapores hela energibehov.

Att bygga solparken, nĂ€ra det lilla samhĂ€llet Tennant Creek, Ă€r relativt okomplicerat. Norra Australien Ă€r platt, hett och glesbefolkat, sĂ„ att ta ungefĂ€r 120 kvadratkilometer – en yta motsvarande ungefĂ€r hela Nacka kommun – i ansprĂ„k för solpaneler möter inga hinder.

Första fasen

Utmaningen, i bokstavligen okÀnda vatten, blir att lÀgga en gigantisk högspÀnningskabel i flera tusen kilometer pÄ havets botten i Timorsjön, genom indonesisk skÀrgÄrd via Javasjön upp till Singapore.

– Vi har nu avslutat första fasen av undervattensstudierna, i australiska vatten ut till grĂ€nsomrĂ„det mot Indonesien, sade företaget Sun Cables vd David Griffin nyligen enligt affĂ€rstidningen AFR.

– Resten av det arbetet blir avgörande, det omfattar flera riktigt djupa avsnitt. Vi mĂ„ste förstĂ„ oss pĂ„ havsbottnens topografi, det Ă€r en del av vĂ„r planet som vi inte har nĂ„gon tydlig bild av.

Jobbet pĂ„minner dĂ€rmed om det resultatlösa sökandet i havsdjupen hĂ€romĂ„ret efter MH370, det malaysiska flygplan som försvann 2014 och tros ha störtat i Indiska oceanen. Även dĂ„ betonade expertisen att vĂ€rldshavens botten Ă€r ett mycket okĂ€nt omrĂ„de. Och nu handlar det om en kabel som mĂ„ste kunna fungera stabilt i mĂ„nga decennier framĂ„t, och frĂ„gan hur den ska konstrueras och skyddas för att klara alla naturkrafter, förklarar Griffin.

Kiruna–Gibraltar

UngefĂ€r 750 kilometer Ă€r hittills kartlagda. Det innebĂ€r att över 3 000 kilometer Ă„terstĂ„r. Det totala lĂ€ngden pĂ„ kabeln motsvarar lite drygt avstĂ„ndet frĂ„n Kiruna till Gibraltar.

– JĂ€ttelika projekt hĂ€nder inte över en natt, och detta Ă€r verkligen jĂ€ttelikt, sade Michael Gunner, regional regeringschef i australiska Northern Territory (NT), nyligen enligt mediebolaget ABC.

– I dag har vi bockat av en ruta till, sade Gunner i samband med att NT skrev under ett samarbetsavtal med Sun Cable.

Den egentliga byggstarten för det som kallas AAPL (Australia-Asean power link) Àr fortfarande tre Är bort. Men ingen av de inblandade verkar tvivla pÄ att projektet blir av. Det stöds av tvÄ av Australiens rikaste personer, mjukvarumiljardÀren Mike Cannon-Brookes och den tidigare gruvmagnaten Andrew "Twiggy" Forrest.

– Vi ska fĂ„ det att funka, jag ska bygga en lina, sade Cannon-Brookes redan för tvĂ„ Ă„r sedan.

50 grader varmt

Han har sedan tidigare ocksÄ goda relationer med Elon Musk, Tesla-chefen som klassas som vÀrldens rikaste man. Musk och Cannon-Brookes slog i ett skede vad om byggandet av "vÀrldens största batteri" i Hornsdale i delstaten South Australia.

Det stÄr nu klart sedan flera Är tillbaka, och agerar stabiliserande faktor för södra Australiens elnÀt. Men med ungefÀr 0,2 gigawattimmar bleknar det i förhÄllande till den energilagring som planeras inom AAPL; kring 30 gigawattimmar.

– Elon försĂ€krar att hans batterier fungerar nĂ€r det Ă€r 50 grader, och det kommer att behövas i Tennant Creek, har Cannon-Brookes sagt.

Gott om pengar

30 gigawattimmar Ă€r lika mycket som i 400 000 elbilar. Men dessa gigantiska mĂ€ngder batterier ska spridas ut lĂ€ngs AAPL, i Tennant Creek sĂ„vĂ€l som i Darwin och Singapore, för att sĂ€kerstĂ€lla energiflödet dĂ„ singaporianerna vill konsumera el under dygnets mörka timmar i Australien.

Vd David Griffin erkÀnner att nÄgot avtal med Singapore Ànnu inte Àr i hamn, just pÄ grund av vÀldigt höga krav pÄ leveranssÀkerhet för elen. Men han betonar att nÀr kabeln vÀl Àr lagd sÄ innebÀr den tillgÄng till en sammankopplad elmarknad inom Asean, som bestÄr av ett tiotal lÀnder i Sydostasien. Och covid-pandemin har inte inneburit nÄgon negativ pÄverkan pÄ planerna.

– Det finns vĂ€ldigt stora mĂ€ngder kapital tillgĂ€ngligt för sunda infrastrukturprojekt, dĂ€r finns ingen oro alls, sade Griffin enligt AFR.

Kan fungera hÀr

Med de avstĂ„nd det handlar om skulle konceptet Ă€ven gĂ„ att anvĂ€nda i vĂ„r del av vĂ€rlden. Det Ă€r nĂ€rmare mellan Afrika och Sverige Ă€n avstĂ„ndet Darwin–Singapore.

Och liknande satsningar har planerats hÀr. För snart 20 Är sedan fick det tyska initiativet Desertec, tÀnkt att föra solel frÄn Sahara till Europa, stor uppslutning. Men bland annat politisk osÀkerhet, i och med de mÄnga inblandade lÀnderna, har gjort att planerna kört fast.

Fakta: AAPL

Energiprojektet AAPL (Australia-Asean Power Link) har en budget pÄ 22 miljarder australiska dollar (drygt 140 miljarder kronor).

Det gÄr ut pÄ att generera, lagra och transportera förnybar el i stor skala. Elen som produceras ska gÄ till bÄde norra Australien och till lÀnder inom det sydostasiatiska samarbetet Asean. MÀngden energi AAPL ska hantera motsvarar ungefÀr en femtedel av Sveriges elmarknad.

Förberedelserna pĂ„gĂ„r för fullt, sjĂ€lva bygget vĂ€ntas pĂ„gĂ„ Ă„ren 2023–2027. Transporterna av byggmaterial blir sĂ„ omfattande att solparken mĂ„ste placeras nĂ€ra Australiens stora nord-syd-gĂ„ende jĂ€rnvĂ€g, mellan Darwin och Adelaide.

KĂ€lla: Sun Cable


Fakta: Massor med energi frÄn solen

MĂ€nskligheten konsumerar ungefĂ€r 100 miljoner gigawattimmar energi per Ă„r, enligt internationella energiorganet IEA. Enligt berĂ€kningar av solenergiföresprĂ„karen Gerhard Knies, tysk partikelfysiker, tar vĂ€rldens öknar emot mer Ă€n sĂ„ frĂ„n solen – varje dag.

Brittiska The Guardian har exemplifierat Knies teorier med att ett ökenomrĂ„de stort som Wales – ungefĂ€r tvĂ„ gĂ„nger SkĂ„ne – tĂ€ckt med solceller skulle kunna försörja hela Europa med el.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om