Barn- och utbildningsnämnden kunde leverera en god nyhet. Visserligen gick nämnden med en brakförlust 2012, och står dessutom inför ett tufft sparbeting 2013. Trots de tuffa omständigheterna så har resultaten i skolan blivit bättre:
– Vi har aldrig lyckats så bra som vi gör nu, och det har vi gjort under en period med besparingar, sade Esbjörn Grandalen, kvalitetsutvecklingschef på barn- och utbildningsförvaltningen.
Han visade en rad diagram som visade hur andelen elever som uppnått godkända resultat ökat över åren, och hur Västerviks kommun arbetat med att minska klyftan mellan pojkar och flickors studieresultat. Pojkar har som regel sämre resultat.
Förvaltningschefen Kalle Söderlund konstaterade dock att under de närmaste åren så kommer det att bli en utmaning att hålla liv i de positiva trenderna. Flera utmaningar väntar.
Lärartätheten. Västerviks kommun har haft en personaltäthet både i skola och barnomsorg som legat långt över riksgenomsnittet. Med besparingarna kommer tätheten att sjunka till under riksgenomsnittet.
Lärarlönerna. Kommunen ligger inte bara efter storstäderna i löneläge. Jämfört med länet så ligger Västerviks kommun 1 600 kronor under snittet.
– Även om vi skär ner så finns det ett visst rekryteringsbehov. Då är det inte bra att ligga efter. Vi riskerar att tappa lärare till grannkommunerna, varnade Kalle Söderberg.
Moderaten Axel Nilsson konstaterade efter att ha tittat på förvaltningens ekonomi för 2013 att det inte fanns något större utrymme reserverat för att minska avståndet under året som kommer.
– Det stämmer. Vi får sikta på att minska avståndet successivt, svarade Kalle Söderberg.
IT-verksamheten. Kalle Söderberg berömde kommunen för att längre tillbaka ha haft en tätposition i landet när det gällde att använda IT i skolan. I mitten av 00-talet investerades det tungt i datorer till skolan, men under de senaste åren av pressad ekonomi så har skolan skjutit på investeringar. Resultatet är en numera åldersstigen datorpark.
– Totalt finns det 2 700 datorer i skolan. Merparten behöver bytas ut. Vi behöver överhuvudtaget få in IT som ett naturligt verktyg i både skola och förskola, sade Kalle Söderberg.
LÄS MER I TISDAGENS VT