Bilen som vet allt

Bilen håller på att bli vår mest uppkopplade ägodel. Vad sägs om ett fordon som själv bokar en tid för nästa service eller kör i köer utan din hjälp?Snart är bilen inte längre en självständig enhet utan en del av ett större, globalt informationssystem.

Volvo Personvagnar har ett nytt stödsystem för kökörning på gång. Det gör att bilen automatiskt följer efter framförvarande bil i trafikköer upp till 50 kilometer i timmen. Systemet ska vara produktionsklart 2014.

Volvo Personvagnar har ett nytt stödsystem för kökörning på gång. Det gör att bilen automatiskt följer efter framförvarande bil i trafikköer upp till 50 kilometer i timmen. Systemet ska vara produktionsklart 2014.

Foto: Lars Ardarve

Uppkopplad2012-12-20 00:00

En modern bil är fullproppad med finesser. Den klarar av väldigt mycket, men samtidigt bara en bråkdel av vad som är möjligt. När allt fler fordon nu får internetuppkoppling är nästa steg att de kommunicerar bättre – med andra bilar och med den omgivande infrastrukturen i hela samhället.

– Redan innan du vaknar på morgonen är bilen redo. Eftersom det är kallt ute har den satt på värmen och när du kör iväg känner den av var den befinner sig, kollar trafiken runt omkring och lägger om rutten om det skett en olycka. Bilen påminner om din yogatid samma eftermiddag och bokar ett datum för nästa service, målar Martin Rosell upp, marknadschef hos Wirelesscar som är leverantör av telematiktjänster.

Fordonet kan också varna för möjliga faror, som dold trafik, enkelriktade gator eller när en motorcykel närmar sig. Det visar också när ett trafikljus kommer att slå om till grönt för att förbättra trafikflödet.

Allt det här håller på att slå igenom. Tack vare den smarta mobiltelefonen har en plattform skapats och redan i dag är det möjligt att till exempel låsa upp sitt fordon direkt från mobilen.

– Trenden är ett smartare gränssnitt där mobilens display överförs till bilens. Det kommer att gå att ladda ned appar och information till bilen där man skapar upplevelser djupt integrerade i bilens system och förändrar det över tid, berättar Mikael Gustavsson från Volvo Car Corporation.

På sikt ska fordonen också bli självkörande. Volvo Personvagnar håller på att utveckla ett stödsystem för kökörning som gör att bilen automatiskt följer efter framförvarande fordon.

I ett uppkopplat samhälle kan tillverkarna även ha realtidskommunikation med sina kunder: visa riktad reklam och komma med erbjudanden.

– Ett möjligt scenario är att du kör på autobahn och drar på. Efter några mil får du ett förslag om att uppgradera motorn. Du stannar till, betalar och kan köra vidare med 30 hästar mer, berättar Mikael Gustavsson.

Och måhända kommer bilarna snart att fungera som Toyotas konceptbil Diji. Vars hela kaross är som en projektionsyta för meddelanden och bilder där föraren enkelt kan byta färg och budskap efter behov och humör.

Redan här. Nya Volvo V40 använder kamera och radar för att hålla koll på omgivningen. Och håller sig automatiskt i körfältet, förmedlar information från trafikskyltar och visar vad som finns i döda vinkeln.
Redan här. Nya Volvo V40 använder kamera och radar för att hålla koll på omgivningen. Och håller sig automatiskt i körfältet, förmedlar information från trafikskyltar och visar vad som finns i döda vinkeln.
Uppkoppling och övervakning

Än så länge är bara 1,2 miljoner bilar i världen uppkopplade. Men det sker en stadig ökning och snart kommer internet att vara standard i de flesta nya fordon. Då kommer marknaden att öppnas för en rad tjänster. Som så kallade övervakningsförsäkringar, pay-as-you-drive, där en "svart låda" i bilen skickar information direkt till försäkringsbolaget om hur bilen körs. Eller pay-as-you-pollute där ett system utvärderar hur mycket föroreningar bilen släpper ut. Informationen skulle kunna sändas till en myndighet som skickar hem en räkning.

Båda tjänsterna förutsätter att bilens datasystem tappas på information, något som kan bli ett hot mot den personliga integriteten. Från datasystemet går det att utläsa inte bara var, när och hur snabbt bilen körs utan till exempel om färden är vinglig eller vådlig.

Den uppkopplade bilen skulle kunna avslöja mycket om sin förare. Och förmodligen både kunna hackas och råka ut för virus. (TT Spektra)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!