Ingrid Tideman är lärare i kemi, biologi och hemkunskap. Hon säger att placeringen på rankingen glädjer och är ett bevis på att arbetet och engagemanget hos personalen fungerar och ger resultat. Hon och hennes kollega Anqi Åström, SO-lärare, säger att den höga måluppfyllelsen kan bero på flera faktorer. De framhåller bland annat Resurscentrum, där olika hjälpmedel och handledning ges till föräldrar och till barnen, korta beslutsvägar i organisationen och den frivilliga läxhjälpen som framgångsfaktorer.
– Vi ser också att fler elever själva är mer intresserade av att få ett högre betyg och är villiga att göra vad som krävs, säger Ingrid Tideman.
Grundinställningen är att en elev som blir sedd och mår bra presterar bättre. På skolan har man relativt små klasser och få elever.
Samtidigt som man i dag glädjs finns en oro inför framtiden. Anqi Åström säger att besparingarna inom skolan antagligen kommer att märkas om ett par år, hela tiden blir det svårare att hinna med allt som krävs av personalen och erfarenheter som de äldre lärarna bär på riskerar att falla i glömska. Hon menar att det i tider av personalneddragningar är de yngre kollegorna som drabbas.
– De kommer inte in och får aldrig en chans att lära sig strategier och metoder som kan fungera på olika slags grupper, personalen blir äldre, säger hon.
Just kompetensen bland personalen säger båda är viktig.
– Jag tycker att vi har skickliga och välutbildade lärare med hög kompetens, det ger oss ett brett register att välja på, säger Ingrid Tideman.