I sin pedagogiska verksamhet träffar Västerviks museum och naturum Västervik många skolklasser.
– Men under skolornas besök fokuserar vi främst på eleverna. Ikväll får vi träffa lärare, från förskola till vuxenutbildning, för att tillsammans inspireras kring hur naturum och Västerviks museum kan användas i undervisningen, berättar Adam Norman, museipedagog på Västerviks museum. Tillsammans med Markus Nord, naturum, guidar han lärarna genom kvällen och visar de verksamheter som ryms i fastigheten på Kulbacken.
– Vi har förberett ett antal frågeställningar för att starta en diskussion. Vi vill bland annat veta hur skolornas behov ser ut, hur vi kan stödja dem och hur de ser på vår verksamhet, säger Markus Nord.
De berättar att verksamheterna kan användas i undervisningen på sätt som kanske inte alltid är självklara. Till exempel kan naturen användas i genusundervisningen, och museets utställningar kan användas i integrerande syfte.
Förutom exklusiva visningar av aktuella utställningar gavs förhandsvisningar av nya pedagogiska material och information om vad som är aktuellt. Intresset för inspirationskvällen var mycket stort och de 30 platserna fylldes snabbt. Det gav pedagoger från olika skolor, årskurser och verksamheter tillfälle att träffas och utbyta erfarenheter.
– Jag har varit här flera gånger med mina elever. Det har skett ett stort pedagogiskt lyft de senaste åren och det händer så mycket nytt på museet och i naturum. Det känns kul att vara här, berättar Katrin Stagnell, lärare på Gamleby Folkhögskola.
Niklas Ström, Åbyskolan, berättar om vikten av att ta tillvara de resurser som finns i kommunen.
– Jag är här för att få tankar, idéer och kontakter. Och för att få veta vad som är på gång, säger han.
Verksamheterna får skolbesök under hela läsårstiden, men under maj och juni råder det högtryck. Skolklasser har alltid fri entré till utställningarna och det finns också ett gemensamt skolprogram. Men givetvis anordnas det även aktiviteter utanför lektionstid. Inte minst under kommande sportlovsvecka.