Här och där i dikena längs riksväg 35 ligger makadam. Det är på de ställen där det finns en bergsskärning intill vägen.
På sådana ställen rinner det ofta vatten längs berget och sedan vidare ner i diket och ibland även ut på vägbanan.
För att tvinga vattnet att följa diket, har Svevia, som sköter om den aktuella vägen på uppdrag av Trafikverket, gjort vissa åtgärder.
– Man gräver ur dikena och lägger i dräneringsslangar för att leda bort vattnet, och sedan lägger man på makadam, säger Joakim Jonsson, arbetsledare på Svevia.
Det här är en metod som har prövats på andra håll och som fungerar. Syftet är inte bara att slippa halka, utan också att vattnet inte ska tränga in i själva vägkroppen och göra den instabil och underminerad.
– Man vill ha bort vattnet från vägen överhuvudtaget. Det är oftast vattnet som skapar problem, eftersom det bryter sönder vägen, säger Joakim Jonsson.