Läraren Ida Karlsson säger att eleverna har läst många insändare för att träna sig i vad det innebär att skriva en argumenterande text. De har sedan fått välja ett ämne som de brinner för.
Elias Hallberg hade två ämnen som han valde mellan; fler idrottshallar eller en särskild handbollshall i Västervik. Han valde till slut handbollshallen.
– Jag spelar handboll och vi tränar i en ganska liten idrottshall. I andra städer brukar de ha egna hallar.
Axel Kerrolf och Noah Karlsson har också skrivit om sportrelaterade ämnen, Axel om ytterligare en isrink och Noah om toppning. Toppning verkar vara ett ämne som berör, det är flera i klassen som har skrivit om det. Noah förklarar att toppning innebär att tränaren till ett idrottslag tar ut vissa spelare på bekostnad av andra som inte är lika bra.
– Det var självklart att skriva om det, jag tycker att alla som vill spela ska få göra det.
Att få sina insändare publicerade i Västerviks-Tidningen känns bra tycker de. Axel säger att han nog skulle kunna skriva en "riktig" insändare om något han brinner för.
– Nu har jag lärt mig lite knep.
Elin Karlsson har skrivit att folk borde köra försiktigt. Hon bor nära skolan och märker ofta att bilarna kör för fort. Hon har tagit fram fakta för att styrka sina argument.
– Nio av tio svenskar kör för fort och varje år dör det tusen personer i trafikolyckor. Det var inte speciellt svårt att få fram känslor i texten.