Skev rygg gav pengarna tillbaka

Den nyinköpta soffan må ha varit snygg men också skev. Efter fyra reparationsförsök fick kunden, en kvinna från Västervik, nog. Nu har hon fått rätt hos Allmänna reklamationsnämnden.

Tvist2008-03-04 00:06
Kvinnan köpte soffan våren 2007 för drygt 15 000 kronor. Hon och maken monterade soffan själva men upptäckte snart att soffans rygg var skev. Hon klagade till företaget, ett möbelföretag i Västerviksregionen, som därefter gjorde fyra försök att reparera soffan, bland annat genom att montera spånskivor mellan rygg och sits. Soffans tillverkare erbjöd sig också att låsa ryggen på soffan med skruv, men köparen motsatte sig detta eftersom hon köpt en soffa som var byggbar, med möjlighet att ändra på delarna beroende på hur man vill möblera.Eftersom kvinnan inte var nöjd med reparationen yrkade hon till Allmänna reklamationsnämnden om att få häva köpet. Möbelföretaget överlät tillverkaren av soffan att svara på klagomålet. Denne menar att man faktiskt har åtgärdat soffan, och att man även bestämt tid för ytterligare reparation. Tillverkaren motsätter sig därför att köpet upphävs.Allmänna reklamationsnämnden skriver i sitt beslut att det enligt konsumentköpslagen framgår att en vara ska anses som felaktig om den avviker från vad köparen "med fog kunnat förutsätta". Soffan har varit skev och företaget har inte kunnat rätta till felet på ett godtagbart sätt. Köparen bör därför få häva köpet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om