Det är Västerviks-Tidningens företagsmarknadsavdelning som kommer att ansöka om att bli uppdragsgivare för turistverksamheten. Enligt försäljningschef Johanna Soderling Romestrand har mediehuset erfarenhet av liknande arbete.
– På Västervik-Tidningens företagsmarknadsavdelning jobbar vi uteslutande med försäljning och marknadskommunikation. Vi har ett stort nätverk inom den lokala turistnäringen, säger Johanna Soderling Romestrand.
Hon har själv ett förflutet inom turistnäringen och inom företagsetableringar på uppdrag av Västervik Framåt AB.
Västerviks-Tidningens redaktion kommer inte ha med turistbyråverksamheten att göra utan uppdraget sköts av företagsmarknadsavdelningen. Uppdraget är treårigt och den befintliga personalen kommer oavsett av vem som får uppdraget att erbjudas att stanna kvar, om de vill. Koncernen NTM, som mediehuset tillhör, arbetar med liknande uppdrag, bland annat på Gotland, med gotland.net.
– Vi tror att vi kan vara en stark och långsiktig uppdragstagare som kan förverkliga de nödvändiga satsningar som turismstrategin pekar på för att nå uppsatta mål, säger Johanna Soderling Romestrand.