Förra året höll turistbyrån och Stadshotellet i Västervik en kortare kurs i svenskt midsommarfirande för turister på Kulbacken i Västervik. Det var en del i ett större paket där man förpackat svenska traditioner till en helhet. Nu har initiativet blivit ett långt reportage i Tysklands största veckotidning Der Speigels nätupplaga.
Stina Porsgaard är turistchef i Västervik och berättar att det hela är en medveten strategi och att sådan uppmärksamhet är värd mycket.
– Vi lade fram förslaget tillsammans med vår pr-byrå i Tyskland och man nappade stenhårt, säger hon.
Reportaget är skrivet av en frilansjournalist som heter Bernd Maijer. Han var bland annat med vid lövningen av stången och besöker Idö i skärgården för lite riktigt svenskt midsommarfirande.
– Vi höll i midsommarträning för besökarna, de är nyfikna men förstår inte riktigt den här traditionen. De fick prova maten, lära sig om sederna och dansa små grodorna, säger hon.
Enligt Stina Porsgaard är intresset stort för våra svenska traditioner men det är få som förpackar dem och gör dem tillgängliga för större grupper. Nästa år kommer man anordna bussresor med just midsommar i fokus under fyra-fem dagar i vår trakt.
Stina Porsgaard berättar att uppmärksamhet från andra är viktig, det är andra som ska berätta att man är bra för att man ska nå fram. Tidigare har man även fått en helsida om kräftskivor i Västervik i den tryckta tidningen. En sådan annons är värd 42 500 euro, cirka 370 000 svenska kronor. Att Västervik är extra intressant är inte svårt att förstå enligt Porsgaard.
– När de kommer hit blir de hänförda och reportagen blir väldigt bildmässiga, det är oerhört vackert, säger hon.