Motormännen har genomfört sin årliga kontroll av bilismen i Västervik, denna gång stod rondellkörning i fokus och resultatet är inte smickrande. Häften av Västerviks bilister missar att använda blinkers när de lämnar en cirkulationsplats.
Bengt-Erik Nilsson är ordförande för Motormännens lokala klubb i Västervik. Han tror att en av orsakerna är ett föråldrat trafikbeteende.
– Många är upplärda innan rondeller var vanliga i trafikmiljön. Därför är det viktigt att bilisterna fortbildar sig och fräschar upp sina kunskaper, säger Bengt-Erik Nilsson.
Till Västerviks försvar deltog endast 16 lokalklubbar i undersökningen, varför "näst sämst i landet" är en sanning med modifikation. Men i vilket fall som helst är det viktigt med korrekt blinkersanvändning vid rondellkörning, berättar Bengt-Erik Nilsson.
– Som bilist ska man inte behöva tveka när man åker in i en rondell. Man ska tydligt kunna se om de bilarna i rondellen ska köra ut eller fortsätta. Det ökar framkomligheten, sparar miljön och minskar olycksrisken.
Undersökningen genomfördes på tre platser och vid två separata tillfällen. Tillsammans med Bengt-Erik Nilsson besöker vT rondellen Stora infartsvägen – Folkparksvägen. Bengt-Erik Nilsson pekar: Där är det en som missar att ge tecken, och där en till.
– I den här rondellen struntade nästan 70 procent av bilisterna att blinka ut när de lämnade cirkulationsplatsen. Västerviksborna behöver skärpa sig och tänka till, och det gäller alla, även om undersökningar visat att männen i regel är slarvigare i trafiken än kvinnorna, säger han.
Att blinka ut när man lämnar rondell är inte frivilligt. Skulle bilisten bli stoppad av polis väntar böter på 500 kronor. Om samtliga av de överträdelser som undersökningen påvisat skulle bötfällas, skulle statskassan få ett tillskott på 11 miljoner kronor.
Motormännen är Sveriges största intresseorganisation för svenska bilägare, och driver frågor kring trafiksäkerhet, bilekonomi, infrastruktur och miljö. De kommer nu att rapportera resultatet från undersökningen till ett flertal nationella instanser som arbetar med trafiksäkerhet.
Umeå får tummen upp: 80 procent av stadens bilförare gav tecken. Göteborgarna får dock stå i Motormännens skamvrå: 16 procent körde enligt regelboken.