Trafikfrågor engagerar kommuninvånarna. Många medborgarförslag handlar om hur trafiken kan löpa smidigare och hur det kan bli säkrare för oskyddade trafikanter.
Sabina Lindholm ville i sitt förslag att hastigheten skulle sänkas från 50 till 30 på Fabriksgatan i Västervik, mellan kommunhuset och Sankta Gertruds kyrka, mellan klockan 07 och 11 på dagarna.
Kommunstyrelsen tyckte att det var ett bra förslag, eftersom det är såväl pensionärer som skolbarn som vistas vid vägen. I Allén är det 30 som gäller, liksom på flera närliggande gator.
– Då tyckte vi att man lika gärna kunde ha 30 där också, säger Gunnar Jansson (S) om Fabriksgatan.
På Hallströmsgatan i Västervik är det problem med att folk cyklar även på den västra sidan av gatan, vilket inte är tillåtet. Trottoaren är för smal för det. Bernt Cederberg ville i ett medborgarförslag att kommunen sätter upp en skylt om det, och det sa kommunstyrelsen ja till. Tjänstemännen ska också titta på vilka kompletterande åtgärder som behövs för att styra över cyklisterna som kommer från stan till rätt sida av gatan.
Liselotte Hummelgren ville i ett förslag ha en skylt med texten "Kör försiktigt, lekande barn" på Gösgatan, men där beslutade kommunstyrelsen att man först ska göra en trafikmätning.
– Det finns många som vill sätta upp skyltar, men vi vill att det görs en trafikmätning först, så att man ser att det verkligen behövs, säger Gunnar Jansson.
Ett annat förslag, från Olov Klavebäck, handlade om trafikhindren vid Ekbackens förskola i Piperskärr. Han ville att de skulle tas bort, eftersom bilarna gasar på så mycket efteråt att det blir en massa avgaser för barnen att andas in.
Kommunstyrelsen vill att frågan utreds mer, och att tjänstemännen därvid beaktar problemet med avgaser. Politikerna påpekar också att det finns alternativ till dagens farthinder. Som exempel nämner Jansson fartkameror och skyltar.