Målet: 100-väg mellan Gladhammar och Verkebäck

En säkrare väg där hastighetsgränsen till största delen ligger på 100. Det är målet när Trafikverket tittar på ny vägplan för E22 mellan Gladhammar och Verkebäck.Frågan är om de reserverade pengarna räcker.

Sträckan mellan Verkebäck och Hyttan kan gå från 80 til 100 väg. Om pengarna räcker.

Sträckan mellan Verkebäck och Hyttan kan gå från 80 til 100 väg. Om pengarna räcker.

Foto: Anders Liljegren

Trafik2013-02-27 16:29

De senaste åren har hastigheten på stora delar av E22 genom Västervik kunnat höjas efter ombyggnationer. Från Västervik och norrut har Europavägen fått mittseparering, och större delen är 100-väg. Nu återstår sträckan söderut. Sorgebarnet där är sträckan mellan Verkebäck och Gladhammar. Trafikverket skriver att framkomligheten och trafiksäkerheten är låg.

Det märks inte minst på hastighetsbegränsningarna, där det är 80 väg stora delar av sträckan, 70 förbi några korsningar och 50 i korsningen vid Verkebäck.

Om några år kan det bli ändring på det. Trafikverket har anslagit 78 miljoner kronor förbättringar på vägsträckan under perioden 2016 – 2018. Just nu har ett antal myndigheter fått ett tidigt samrådsunderlag som de ska yttra sig om.

Förberedelserna inför ett vägprojekt sker i flera steg. Det material som skickats ut nu är i princip en beskrivning av dagsläget. Där beskrivs vägen, och ett antal faktorer som man måste ta hänsyn till vid ett vägarbete i området, till exempel värdefulla naturområden. I materialet pekar man ut några målsättningar med förbättringarna.

 E22 ska få en standard för att bli 100-väg.

 Trafiksäkerheten ska öka både för bilister och oskyddade trafikanter. I dag är fotgängare och cyklister till stor del hänvisade till vägrenen.

 Man pekar ut några kultur- och naturvärden som viktiga att bevara. Man nämner det fina odlingslandskapet längs med vägen, och naturen kring två närbelägna sjöar Lill-Närten och Långmalmen. Även våtmarken Venerna utanför Gunnebo nämns.

Mikael Hårrström, projektledare på Trafikverket kan i dag inte säga om det blir en helt ny sträckning av E22.

– Än så länge beskriver vi nuläget. I senare del av trafikplanen börjar vi detaljplaneringen.

Räcker 78 miljoner kronor till en ny sträcka, eller handlar det om att ge befintlig sträcka vägseparering?

– Det får vi se senare.

Han säger att 100-väg är en målsättning, men att under arbetets gång kan det visa sig att det skulle bli för dyrt att höja trafiksäkerheten vid vissa korsningar till 100-standard.

– Det finns en målsättning att så stor del som möjligt av E22 mellan Kalmar och Söderköping ska vara 100-väg. Det är en prioriterad vägsträcka, och det är bra om man kan hålla en jämn hastighet.

Senast den 13 mars ska de tillfrågade myndigheterna ha kommit in med synpunkter. Därefter kommer vägplanen att bearbetas, och sedan skickas ut på ett bredare samråd där även allmänheten kan yttra sig.

E22 mellan Verkebäck – Gladhammar

Sträckan är 5,6 kilometer lång.

Vägbredden varierar mellan nio och tretton meter. Smalast är vägen på sträckan mellan Hyttan och Verkebäck.

Hastighetsgränserna varierar kraftigt. I korsningen i Verkebäck är det 50 väg, som sedan övergår i 80 väg fram till avtaget till riksväg 40 i Hyttan. Söder om Hyttan fram till Gladhammar är det 90 väg. Förbi korsningen i Gladhammar är det 90-väg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!