– Vänta här så ska jag hämta pärmarna!
Eva, hon heter något annat men vill inte gå ut med sitt namn, har sparat tidningsartiklar, myndighetskorrespondens och annat material med anknytning till trafiken på Hamngatan i centrala Västervik. Materialet fyller tre pärmar. Hon flyttade gatan i mitten av 80-talet, och bor i ett charmigt hus från 1700-talet. På tomten finns en låg byggnad som tjänade som krog på 1700-talet.
– Vi får inte renovera utan att ha länsmuseets godkännande, samtidigt förstörs byggnaderna av trafiken, berättar hon.
Grundproblemet är att en stor del av trafiken in i centrum går in via Hamngatan. Samtidigt är gatan en del av det gamla norr, med ett gatunät med rötterna i 1600-talet. Trafiken ställer till problem. Vägdamm och avgaser gör att fönstren ständigt är smutsiga. Trottoarerna är smala, inte minst om man har en barnvagn. Enligt Eva är det dessutom vanligt att cyklister använder trottoaren. Det leder till att husfasader och de lågt sittande fönstren i de gamla husen regelbundet skadas. Ett annat problem är vattenstänk från biltrafiken mot de gamla träfasaderna.
– De är på väg att ruttna upp, säger hon.
Hon berättar om hur boende uppvaktat kommunen från mitten av 70-talet. Ett länsstyrelseutlåtande från 1994 säger:
– De äldre husen har i de flesta fall ett mycket stort kulturhistoriskt värde. Länsstyrelsen menar att tre av fastigheterna tar skada trafiksituationen, och anser att det finns skäl från kulturmiljösynpunkt att ta särskild hänsyn i trafik- och gatuplaneringen.
De boende är inte ensamma om att klaga. Genom åren har det kommit in flera brev från cyklister som beskrivit gatan som trång och farlig att cykla på när man ska in till centrum. Förslag har kommit, men avvisats, att använda Rådshusgatan för cykeltrafik till centrum.
Kristina Hörnqvist, trafikingenjör, berättar att kommunen arbetar med frågan i samband med att man gör en fördjupad översiktsplan för hela centrum. En konsultfirma har anlitats för att föra simuleringar av ett antal förändringar av trafikföringen i centrum.
– Det är ett komplext arbete, stänger vi av trafik i en riktning i centrum, kan det leda till nya trafikströmmar i en helt annan del av centrum, säger Kristina Hörnqvist.
I simuleringsmodellen finns bland annat data om var människor bor och arbetar i centrum för att förutsäga trafikströmmarna.
– Målet är att man ska köra in på kortast möjliga sträcka och hitta en parkering, säger Kristina Hörnqvist.
Så här långt arbetar man med tolv olika scenarier. Där tar man bland annat hänsyn till om Västervik från en andra anslutning med en södra infart.
– I de scenarier som testas finns modeller där trafiken på Hamngatan enkelriktas. Vi undersöker enkelriktningar i båda riktningarna, säger Kristina Hörnqvist.
När testerna kan leda fram till faktiska förändringar vet hon inte i dagsläget.
Frågan har diskuterats i 40 år. Är det så att trafiksituationen på Hamngatan är ett olösligt problem?
– Nej, det tror jag inte, men hade det varit enkelt så hade man nog löst det för länge sedan, svarar Hörnqvist.