Ulf Nilsson berättar att han har löpande kontakt med ledningen för Trafikverket.
– Vi har kunnat presentera vårt case med den nya rapporten, och visat att Tjustbanan kan bli lönsam. Jag är försiktigt optimistisk, säger han.
Den rapport som han refererar till har tagits fram på Regionförbundets uppdrag och visar att en lightupprusnting av Stångådalsbanan och Tjustbanan kan bli samhällsekonomiskt lönsam. Slutsatsen går stick i stäv med de uppgifter som läckte ut under sommaren: Att Trafikverkets beräkningar visat att upprustning är en förlustaffär.
– Det krävs ett bredare, samhällsekonomiskt perspektiv där man även tar hänsyn till arbetsmarknadsfrågor, tillväxt och befolkningsstruktur, säger Ulf Nilsson.
Detta bredare, samhällsekonomiska perspektiv är något som han hoppas kunna lägga fram för riksdagens trafikutskott.
– Vi har begärt företräde till utskottet. Handlingarna är inskickade, men vi har bara inte fått en tid än, säger han.
Men tid för att lobba för denna fråga kan finnas snart. Infrastukturminister Anna Johansson (S) besöker Västervik den 11 november.
– Tanken är att infrastrukturministern ska åka tåg från Linköping till Västervik. Då får hon själv känna effekten av de 200 miljoner kronor som redan har investerats. Jag kommer också att råda henne att dricka upp sitt kaffe före Bjärka-Säby, säger Ulf Nilsson, och syftar på de upprustningar som genomförts mellan orten och Linköping.
Enligt Ulf Nilsson kan ministerbesöket skynda på ett beslut om Tjustbanans framtid.
– Infrastrukturministern uppskattar nog om frågan om banornas framtid är löst när hon kommer till Västervik, säger han.
Harald Hjalmarsson (M), vice ordförande i Regionförbundet, delar Ulf Nilssons optimism.
– Absolut gör jag det. Den nya rapporten är avgörande. Nu har vi svart på vitt att banan kan bli lönsam, och jag förstår inte riktigt hur Trafikverket inte skulle kunna gå oss tillmötes. Även om Trafikverket inte har medgett att vår rapport är rätt, har de heller intesagt att den är fel, säger han.
Enligt Hjalmarsson har diskussionerna kring Sverigens framtida regionindelning påverkat till Tjustbanans fördel.
– I den nya regionindelningen finns sannolikt Kalmar län och Östergötland tillsammans. Tidigare har vi i Kalmar län arbetat ensidigt för Tjustbanan, säger han.
Nästa år presenteras en nationell plan för infrastrukturen. Hjalmarsson hoppas att Tjustbanan finns med däri.