Partiföreningen är inte på något sätt emot tågtrafik, vill Susanne Stackelberg och Jörgen Andersson poängtera. Men tvingas man välja mellan tåg och en bra riksväg 35 – då är svaret givet, tycker Stackelberg och Andersson.
– Det är mer realistiskt att satsa på riksvägen. Ska man välja antingen Tjustbanan eller vägen, då är det här alternativet mer ekonomiskt hållbart, säger Stackelberg.
Frågan om Tjustbanan och Trafikverkets satsningar, eller ovilja till satsningar, har varit en het potatis i många år. Senast blossade diskussionerna upp i början av sommaren. Anledningen är arbetet med en åtgärdsvalsstudie som fick politikerna att varna för nedläggning av tågtrafiken. Flera politiker från länet (däribland Vimmerbys kommunalråd Micael Glennfalk, M, och Harald Hjalmarsson, M) gick samman i en skrivelse för Tjustbanan.
Nu menar partikamraterna i kommunens norra delar att det mest samhällsnyttiga är bra riksväg – inte järnväg.
– Vi har olika uppfattning om en del saker. Men i Moderaterna Norra Tjust är vår upplevelse att den här åsikten delas, säger Jörgen Andersson.
Det tidigare kommunalrådet Harald Hjalmarsson, M, menar att man inte kan sätta vägen och järnvägen mot varandra.
– Tjustbanan är otroligt viktig, men det finns ingen konflikt mellan att satsa på Riksväg 35 och att rusta upp Tjustbanan. I moderaternas budgetförslag i maj fanns en upprustning av riksvägen med men det röstades tyvärr ner av majoriteten och det var vi helt eniga om.
Finns det en splittring i frågan bland moderaterna?
– Det hoppas jag inte att det låter som. Som sagt så lade vi enigt ett förslag om att rusta upp riksvägen i vårt budgetförslag.
Är Trafikverket villiga satsa på både järnvägen och vägen?
– Det får vi veta när åtgärdsvalsstudien är klar den 22 september. Tjustbanan är enda sättet för oss att regionförstora, det är bara på det sättet vi kan komma ner i en arbets– och studiependlig under en timme. Det är ett måste. Med bil kan man aldrig komma ner i den pendlingstiden till Linköping.
Enligt Trafikverket finns inga konkreta planer på nedläggning, men man utreder ett alternativ där tåg ersätts med busstrafik.
– Även med fulla tåg är det en kalkyl som helt enkelt inte går ihop. Vi anser att satsningar på vägen är betydligt mer samhällsnyttigt. Så som vägen ser ut nu måste den göras något åt, mellan Överum och Åtvidaberg är den en trafikfara. Särskilt på vintern, menar Susanne Stackelberg.
Arbetspendla eller studiependla till Linköping går att göra även utan tåg, anser politikerna.
– Buss går minst lika bra. Med en bättre riksväg kan dessutom pendlingen med buss öka, när resvägen kortas, säger Stackelberg.
Vad Trafikverket kommit fram till i studien presenteras i slutet av september.