"Felaktigheter i rapporterna"

Varken Regionförbundets eller Trafikverkets rapport om Tjustbanans framtid är kvalitetsgranskad, något som är en förutsättning för att resultaten, som ger tuppen upp respektive tummen ned, ska kunna användas.

Tjustbanan. Trafikverket och Regionförbundet har i två skilda rapporter visat att en upprustning av Tjustbanan blir olönsam - respektive lönsam. Nu säger Trafikverket att båda rapporterna innehåller felaktigheter. Nu ska rapporterna kvalitetsgranskas.

Tjustbanan. Trafikverket och Regionförbundet har i två skilda rapporter visat att en upprustning av Tjustbanan blir olönsam - respektive lönsam. Nu säger Trafikverket att båda rapporterna innehåller felaktigheter. Nu ska rapporterna kvalitetsgranskas.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand/arkiv

Tjustbanan2015-09-20 12:00

Som VT tidigare berättat använder Trafikverket en modell när de gör beräkningar i sin trafikplanering. I modellen finns till exempel landets tidtabeller, vägdata och simulerad trafik.

Modellen har blivit central för Tjustbanans framtid.

Trafikverket kom fram till att utbyggnad av Tjustbanan är olönsam. Regionförbundet kom fram till att den är lönsam. Ändå användes samma konsult – och samma modell.

– Att ta fram sådana här beräkningar är ett otroligt komplicerat förfarande. Det är viktigt att modellen används på rätt sätt. Vi har haft konsulter som gått vilse när de använt modellen, även om jag inte kan säga att det är fallet med Regionförbundets rapport, säger Lars Bergström, samhällsplanerare på Trafikverket.

Regionförbundet i Kalmar län beställde sin rapport eftersom man ansåg att man upptäckt felaktigheter i Trafikverkets rapport, såsom att Trafikverket inte tagit hänsyn till den godstrafik som drivs på banorna. I rapporterna har man också utgått från olika förutsättningar: I Trafikverkets fall gjordes en mer ambitiös upprustning där Tjustbanan skulle få en ny sträckning, medan man i Regionförbundets fall behöll nuvarande sträckning.

För att en rapport ska kunna ligga som underlag i planeringen måste den kvalitetsgranskas. Detta sker genom att Trafikverkets analytiker i Borlänge gör om beräkningarna och att de får löpa ett extra varv i modellen.

Men varken Trafikverkets eller Regionförbundets rapport är kvalitetsgranskad. Trafikverkets rapport kommer att granskas, men inte Regionförbundets – i alla fall inte av Trafikverket.

– Anledningen är att det inte är vår rapport, den ägs av Regionförbundet. Vi har gjort en huvudrapport, Regionförbundets rapport kan ses som ett tillägg till denna, säger Lars Bergström.

Harald Hjalmarsson (M) blir förvånad när han får höra uppgifterna.

– Jag hade fått uppfattningen att Trafikverket ansett att deras rapport redan är kvalitetsgranskad, säger han.

Trafikverket har kallat till nytt möte med Regionförbundet i Kalmar län och motsvarigheten i Östergötland. I inbjudan skriver Trafikverket att det inte finns något kvalitetsgranskat material att ta ställning till, och att det dessutom finns felaktigheter i båda rapporterna. Enligt Trafikverket pågår ett intensivt granskningsarbete.

Fortsättning följer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om