Nya motorn fullträff för Civic

En 1,6-liters dieselmotor med 120 hästkrafter låter inte så spännande. Tills bilen startas. Den helt nya motorn i Honda Civic är en fullträff och gör dessutom modellen till miljöbil.

Bekväm ratt med knappar som sköter det nödvändigaste.

Bekväm ratt med knappar som sköter det nödvändigaste.

Foto: Helena Lundberg

Test2013-05-30 09:58

Nya Honda Civic lanserades förra året och såldes i 1 100 exemplar i Sverige. Då kom bilen med bland annat en 2,2-liters dieselmotor med 150 hästkrafter och storsäljaren 1,8-liters bensin med 142 hästkrafter. Dieselmotorn var visserligen stark med hela 350 newtonmeter, men krävde hårt arbete med upp- och nedväxlingar och gav ifrån sig ett högt dieselknatter.

Den helt nya 1,6-liters dieselmotorn är först ut i Civic och överraskar positivt. Helt klart en av de bästa dieselmotorerna för sin modell och storlek. Snål, men ändå med 120 hästkrafter vilket är fler än konkurrenterna. Dessutom har Civicmotorn ett vridmoment på 300 newtonmeter.

Precis i startögonblicket hörs motorn knattra igång för att sedan spinna mjukt. Redan på andra växeln är dieselknattret borta och jag kommer på mig själv med att undra om det verkligen är en diesel jag kör.

De 120 hästkrafterna är effektivt använda och motorn ger kraft redan på låga varv. Den förenar det bästa av två världar – tyst som en bensin, men stark som en diesel. Tillsammans med den hårda sexväxlade manuella lådan känns körningen pigg och sportig.

Styrningen är direkt och chassit är hårt, men ändå följsamt över guppen. Att Civic vill ha en sportig framtoning märks och den nya motorn passar perfekt för aktiv körning. Det är lättkört och motorn orkar även om jag missar en nedväxling.

Förra generationens Civic fick mycket uppmärksamhet för sin futuristiska interiör, men också för utsidans design. Även dagens Civic har en läcker insida med sin svängda mittkonsol och både analoga och digitala instrument i två våningar. Men det blir minus för en hel del hård plast. Fronten har ett futuristiskt och glatt utseende. Bakljusen flyter ihop med bromsljusen och bildar en ljusramp som somliga avskyr, andra gillar. Civic syns, helt enkelt.

En Econ-knapp gör att man kan köra i snålläge. Även växelindikatorn och stop/start-systemet hjälper till. Efter en veckas körning visar förbrukningen på 0,46 liter per mil vilket är godkänt, trots att siffran enligt tillverkaren ska vara 0,37.

Motorn känns effektiv och fixar stadskörning, ojämna landsvägar och motorvägshastighet. Civic är dessutom fiffig med ett rejält bagageutrymme som kompletteras av ett baksäte som går att fälla till ett helt plant lastgolv. Sätena går även att lyfta upp mot ryggstöden för att ge mer plats inne i kupén.

Vid ett tidigare test fick Civic med 1,8-liters bensinmotorn också en 4:a i betyg. Även om jag oftast föredrar bensinare skulle jag i dag hellre välja dieseln, trots att den kostar 18 000 kronor mer.

Honda Civic 1,6 diesel

ALLMÄNT

Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters diesel

Växlar: Manuell, 6

Tjänstevikt: 1 440 kg

Maxlast: 430 kg

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg

Längd/bredd/höjd: 430/177/147 cm

EKONOMI Betyg: 4

Pris från: 206 900 kr

Skatt: Skattebefriad fem år, därefter 1 088 kr

Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, 3 års elektronikgaranti, 5 års avgassystemgaranti, 10 års chassigaranti

SÄKERHET Betyg: 4

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar: 8

Aktiva nackskydd: Ja

Antisladd: Ja

MILJÖ Betyg: 4

Bränsleförbrukning: 0,36 l/mil

CO2-utsläpp: 94 g/km

KOMFORT Betyg: 4

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme: 467-1 368 l

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Elektrisk servostyrning

PRESTANDA Betyg: 3

Toppfart: 207 km/t

Effekt: 120 hk vid 4 000 varv/min

Vridmoment: 300 Nm vid 2 000 varv/min

Acceleration: 0-100 km/t på 10,2 s

HELHETSBETYG: 4

PLUS

Motorn är tyst, rolig, pigg och tillräckligt stark, men ändå så snål att den klarar miljöbilsgränsen – en fullträff för Civic.

MINUS

Interiören är modern med både analoga och digitala visare, men lite för mycket hårdplast drar ned betyget.

Helena Lundberg/TT Spektra

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!