Det är efter att företaget Vikbolands Taxi AB vann ett paket i en större upphandling från KLT som företaget nu etablerar sig i Västervik, med start efter nyår. Det hela har varit klart i snart ett år.
Meningen är att fyra bilar ska rulla i Västervik. De kommer bland annat att sköta så kallade serviceresor, vilket innefattar viss skoltrafik, närtrafik, färdtjänst och sjukresor. Det säger företagets VD Niclas Aronsson.
Han berättar att företaget finns på många orter, närmast Västervik har man verksamhet i Vimmerby och Hultsfred och Valdemarsvik. Huvudkontoret finns i Linköping.
Företaget har i dag ett sjuttiotal chaufförer och behöver 14 till för att kunna ha de fyra bilarna i trafik, två av bilarna är så kallade jourbilar och finns tillgängliga dygnet runt.
Än finns några platser kvar innan man har full personalstyrka till bilarna.
– Än så längs saknas det några chaufförer. Det har varit lite svårt att rekrytera, det är inte så många med taxikort i Västervik, de som har det har god chans att få jobb nu, säger Niclas Aronsson.
För att fylla platserna i början kommer chaufförer som i dag kör i bland annat Åtvidaberg och Valdemarsvik att fylla på när det behövs.
– Vi får se hur det faller ut senare, först och främst ska vi utföra det uppdrag vi tagit på oss, efter det får vi se hur mycket vi kommer att köra utöver det, säger Niclas Aronsson.
Ett av skälen till att man vann upphandlingen var att man redan 1997 beslutade sig för att köra med biogas. I grunden var det ett ekonomiskt beslut.
– Det är ett billigare alternativ som också sparar på miljön.
Länet är stort och här finns tre biogasstationer. En i Kalmar, en i Oskarshamn och en i Västervik.
Niclas Aronsson menar att logistiken kan bli en utmaning men att det ska gå bra.
– 75 procent av sträckan vi kör ska köras på biogas. Bilarna har också en bensintank på tio liter om det skulle behövas fyllas på. I Östergötland finns flera stationer. På biogasen kommer man 40 mil, så det är tillräckligt, säger han.
Det är landstinget som äger Kalmar länstrafik (KLT). Det finns ett politiskt beslut på att länet ska vara helt fossilbränslefritt år 2030. Det berättar Conny Karlsson på KLT.
– Det är ett led i att göra länet mer miljövänligt och resorna mer klimatsmarta. Men vad det gäller kollektivtrafiken så ska vi vara fossilbränslefria redan till år 2020.