– Vi har ingen oro över det. Vi vill få en tidtabell som är så styrd som möjligt. Våra kunder ska inte behöva läsa en tidtabell, man ska veta att tågen går 10 över och 20 över tillexempel. För oss är det positivt att vi inte behöver slåss med dom om tiderna på banan.
VT har tidigare skrivit om hur godstrafiken på Tjustbanan försvinner i höst, då skogskoncernen Billerud slutar att köra sitt gods till hamnen i Västervik.
Västerviks logistik och industri, VLI, tappar en viktig kund i Billerud och godstrafiken anses vara en viktig del av Tjustbanans framtid.
– Vi ser inga problem med banans framtid så länge det finns politiskt beslut om persontrafik på banan. Då spelar inte godstrafiken någon roll för oss, säger Bodell från KLT.
– Är det bara bra för er att godstrafiken minskar just nu?
(Bodell svarar inte)
– Hallå?
– Jag svarade inte på den frågan.
Godstrafiken borde spela en roll för Tjustbanans välmående i framtiden tänker jag?
– Det statliga bidraget påverkas inte av den här utvecklingen. För oss är det inte negativt att godstrafiken tar mindre utrymme på banan i ett kortsiktigt perspektiv. Då kan vi styra utrymmet bättre.
Kortsiktig är det bra för oss, långsiktig är det negativt. Godstrafiken gynnar utvecklingen av standarden på banan i längden. Och vi vill ha hög standard på banan så vi kan höja hastigheten.