Åsa Ludvigson från Västervik var en av dem som tvingades tillbringa över en och en halv timme på tåghållplatsen i Falerum, utan att veta när hon skulle kunna resa vidare. Hon är kritisk.
– Jag tycker att det här är väldigt dåligt skött.
Resenärerna åkte med ersättningsbuss från Västervik på eftermiddagen. I Falerum blev de avsläppta. Tanken var att de skulle få åka tåg därifrån. Ett annat tåg skulle kopplas ihop med det trasiga tåget som redan stod där.
Men inget gick som planerat. Resenärerna fick själva samordna sina vidare resor och ta ansvar för att det hände något.
I sällskapet fanns dessutom fyra barn, som reste utan sina föräldrar.
Det blev en lång och kall väntan utomhus för resenärerna, som inte var klädda för dylika strapatser.
– De kan ju inte bara släppa av oss vid en obemannad station, utan att veta om det går att åka vidare, säger Åsa Ludvigsson.
Slutligen fick alla åka taxi till Linköping och fick sedan hjälp med vidare anslutningar.
Enligt Veolia var det en resenär som inte kunde komma vidare på söndagskvällen, utan fick sova på hotell i Linköping. Veolia beklagar det som hänt och förstår om resenärerna inte är nöjda.
På frågan varför de släppte av resenärerna, när de inte visste om de skulle kunna åka vidare, svarar Veolia att de trodde att de skulle få i gång tåget.
Det var även problem med andra avgångar på Tjustbanan på söndagskvällen av samma anledning, fordonsfel. En tur Linköping–Västervik blev inställd, utan ersättningsbuss. Där hänvisades resenärerna i stället till nästa tur.
En annan tur ersattes med buss till Åtvidaberg och sedan byte till tåg för vidare färd mot Linköping.