Hela Sverige bakar. I alla fall kan man få den uppfattningen när man tar sig en titt på såväl tv, som bokutgivning – och på butikshyllorna. Sällan har det funnits så mycket köksprylar med betoning på bakning. Mer eller mindre funktionella.
– Att bakningstrenden har blivit så stor tror jag symboliserar mycket i våra liv. Jag tror att det hör ihop med det starka behov vi har av närproducerat och att ha kontroll över vad det är vi faktiskt stoppar i oss, säger Stefan Nilsson på Trendgruppen.
– Men det finns också något meditativt i att baka. Att skapa med sina egna händer efter en dag framför datorn på kontoret. Det fyller samma slags behov som trädgårdsodlingen gör. Men till skillnad från att odla sina egna grönsaker går det betydligt snabbare och är enklare för var och en att ta till sig.
Det som började som en brödbakstrend, har nu trillat över i kakbak.
– Det här är en fortsättning på surdegstrenden. Där var det männen som dominerade, och bakningen var avancerad, nästan vetenskaplig. Det vi ser nu är en mer lustfylld, färgstark och romantisk trend som mest är kvinnornas. Man bakar cupcakes och Leila Lindholm är idealet.