Härligt härligt men farligt farligt

En underhållande pendlarmaskin eller ett allsidigt arbetsredskap? Fyrhjulingen kan faktiskt vara både och. Men faktum är att den är involverad i alldeles för många olyckor.

De fyrhjulingar som är registrerade som tävlingsfordon får endast köras på banor.

De fyrhjulingar som är registrerade som tävlingsfordon får endast köras på banor.

Foto: Victor R. Caivano

Stockholm2014-12-08 08:57

I skog och mark är fyrhjulingen förträfflig. Den kan följsamt ta sig fram på trånga ytor där en vanlig traktor får problem, och förstör inte heller underlaget.

Den är ett mångsidigt fordon som kan utrustas med mängder av olika arbetsredskap. Därför används den mest yrkesmässigt, inom exempelvis jord- och skogsbruk, även om det också finns modeller för vanlig trafik.

Och här blir det rörigt. Fyrhjuling är nämligen ett samlingsnamn på många olika typer av fordon. De kan vara registrerade som motorcyklar, mopeder, terränghjulingar, traktorer eller motorredskap. Olika regler gäller för varje kategori. Det stora flertalet är dock terränghjulingar, arbetsmaskiner som också står för de flesta olyckorna.

– Problemet är att de används på fel sätt. Många olyckor inträffar under fredags- och lördagsnätter. Det kan vara en bonde som kör sin terränghjuling till en kompis, dricker alkohol och kör av vägen på väg hem. Egentligen är allt fel: En alkoholpåverkad förare som kör terränghjuling på vanlig väg, konstaterar Per Johansson, vd för Alf, ATV-leverantörernas förening.

Just alkoholen är en stor bov i dramat. Vid sex av tio olyckor med fyrhjuling är föraren påverkad och bland de omkomna har drygt 60 procent alkohol i blodet. I genomsnitt hela två promille.

Och det är många som råkar illa ut. Mellan 2007 och 2010 togs 7 000 personer till akutsjukhus efter olyckor med fyrhjulingar både på och utanför vägen. Från 2001 till och med i fjol har 76 människor dödats och hittills i år sex stycken.

Så är inte heller fyrhjulingens konstruktion optimal. För att kunna vara smidig i terrängen har den en hög markfrigång, som flyttar upp tyngdpunkten, vilket i samklang med den smala spårvidden gör att ekipaget lätt kan välta.

– I grunden är fyrhjulingen ganska instabil. Att singelolyckorna dominerar stort tyder på att maskinen överraskat föraren på något sätt. Den kan också inspirera till hastigheter som den inte lämpar sig för. Eftersom förarna är oskyddade trafikanter skadar de sig lätt, konstaterar Jörgen Persson, projektledare på Trafikverket.

Både han och Per Johansson är delaktiga i en strategi som ska öka kunskapen om fyrhjulingar och förbättra säkerheten.

Bland annat föreslås hjälmkrav för att köra terränghjuling och ett nytt utbildningssystem. Även nödlarm och elektroniska säkerhetssystem diskuteras, samtidigt som återförsäljarna bättre ska informera kunderna om vilka regler som gäller. Däremot råder det delade meningar om man ska utrusta fordonen med vältskydd.

– Vi är på en resa tillsammans med många andra. Det här är den första gemensamma strategin och den utvecklas och stäms av. Nu ska vi se till att komma framåt, avslutar Jörgen Persson.

Fyrhjulingens sex olika skepnader

Terränghjuling

Får endast köras yrkesmässigt i terräng och på enskild väg samt på annan väg om terrängen är oframkomlig. Föraren ska vara minst 16 år gammal och ha förarbevis för terränghjuling eller körkort/traktorkort utfärdat före den 1 januari 2000. Hjälm måste inte användas.

Motorcykel

Får endast köras av den som har körkort för bil eller mc. Passagerare får tas med om föraren är minst 18 år och fordonet får framföras på allmän väg samt även barmark om det sker inom jord- eller skogsbruk. Motorn får inte ha en större effekt än 15 kilowatt, cirka 20 hästkrafter. Hjälm krävs.

Traktor

Får framföras av den som fyllt 15 år och har traktorkort, AM-körkort eller högre. Fordonet kan köras på allmän väg samt även barmark om det sker inom jord- eller skogsbruk. Är konstruerat för 30 eller 40 kilometer i timmen. Inget hjälmtvång.

Moped klass 1

Får köras av någon som är minst 15 år gammal och har AM-behörighet eller högre. Mopeden får framföras på allmän väg samt även barmark om det sker inom jord- eller skogsbruk. Passagerare får tas med om mopeden är byggd för det. Får köras i max 45 kilometer i timmen. Hjälm krävs.

Motorredskap I och II

Klass I får köras i högst 50 kilometer i timmen av någon med minst behörighet B. Klass II är konstruerat för högst 30 kilometer i timmen och får köras av den som fyllt 15 år och har traktorkort, AM-körkort eller högre. Bägge får framföras på allmän väg samt även barmark om det sker inom jord- eller skogsbruk. Hjälm krävs inte.

Tävlingsfordon

Ska endast användas på godkända tränings- och tävlingsbanor. Den som använder ett tävlingsfordon utanför inhägnat område, i till exempel allmän trafik, begår ett lagbrott. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!