"Gamla bilar har en själ"

Bilar är det vi lägger mest pengar på under en livstid, efter barnen och boendet. Inte konstigt att vi känner så starkt för dem. Bilar talar till alla sinnen och ger oss en identitet.

Lucinda Williams är en av många artister som sjungit om bilar.

Lucinda Williams är en av många artister som sjungit om bilar.

Foto: Chris Pizzello

Stockholm2014-11-30 14:31

En bil är inte bara plåt, plast och gummi. Doften av bensin kan framkalla barndomsminnen som värmer. Den snabba åkturen på krokiga grusvägen ger hisnande lyckokänslor.

Bilen är en så stor del av vårt samhälle att vi till och med skriver musik om den. Orup sjöng att Mercedesen var hans bästa vän och Bruce Springsteen om en rosa Cadillac.

Alrik Söderlind är chefredaktör på magasinet Auto Motor & Sport och har skrivit om fordonsbranschen i 25 år. Han säger att bilar påverkar våra liv och att det är omöjligt att vara oberörd.

– De symboliserar frihet och vi lägger både tid och pengar på dem. Bara det att söka bil på nätet, titta och jämföra är fantastiskt roligt. Drömmen om nästa fordon, den tror jag att många lever på, säger han.

Han menar att intresset är nedärvt, och inte så mycket format av miljön.

– För mig, till exempel, är bilar en passion men det är det inte för någon av mina syskon. Så jag har fått "bilgenen", men inte de.

Visst, alla är inte lika begeistrade i plåtlådan på fyra hjul. Men hur många skulle ärligt talat klara sig om det inte fanns bilar? Inte många.

En som verkligen gillar sin bil är Joakim Rombing. Han har en Volvo Duett i mint condition. Den har han ägt i fem år och han har lagt oräkneliga timmars arbete på den. Hur mycket den har kostat vågar han inte tänka på. Det är minst lika mycket som om han hade köpt en ny bil.

– Jag och min Duett är båda födda 1968. Det var sista året de tillverkades i Sverige, så det är speciellt. De går knappt att få tag på längre heller, eftersom de var riktiga bruksbilar som blev utslitna, säger han.

– Gamla bilar har en själ och jag gillar deras former. Förr kunde man rita fritt, i dag ser alla likadana ut eftersom de ska testas i vindtunnlar och vara krocksäkra.

Han är särskilt förtjust i gamla Volvomodeller och har haft flera. Nu kör han en PV till vardags medan Duetten tas fram till sommaren.

– Med en gammal bil så är det själva resan som är målet. Du kan blunda och ändå veta hur fort du kör. Minsta gupp känns och i över 70 kilometer i timmen måste du höja rösten för att höras.

Alrik Söderlind på Auto Motor & Sport håller med om att körupplevelsen är en central del.

– Du gasar, kopplar och växlar, du har kontroll och bilen reagerar på minsta kommando. Det fyller alla dina sinnen, säger han.

Bilen är en del av historien och den avspeglar det politiska klimatet, teknikutvecklingen och inte minst oss själva. Den visar vem du är. Eller kanske, i ännu högre grad, vem du vill vara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!