"Måste förbättra sig"

Organisationen är fortfarande otydlig och måluppfyllelsen inom skolan har blivit sämre, visar en granskning av barn- och utbildningsnämnden.

Mats  Hugosson

Mats Hugosson

Foto: Liljegren Anders

Skolan2008-03-05 00:05
- Vi har gjort en uppföljning av granskningen från 2005 för att se vad som åtgärdats och den visar att det fortfarande finns brister. Man vet inte var besluten fattas och arbetsmiljön på kontoret är dålig. Det är svårt att nå folk, säger kommunrevisorernas ordförande Inger Wiman (s), som själv varit ordförande för barn- och utbildningsnämnden en gång i tiden. Allvarligast säger hon är att målen om elevernas kunskapsresultat inte nås, dessutom är de svåra att mäta och jämföra. - Måluppfyllelsen har blivit sämre, det finns inga enhetliga arbetsplaner på skolorna och de följer inte heller upp sina mål likadant. En del använder fortfarande utvärderingsenkäten cockpit, andra använder andra. De måste bättra sig. För nämndordförande Mats Hugosson (c) kommer inte revisorernas synpunkter som någon överraskning. - Det här är inga nyheter för oss, vi jobbar med det här hela tiden. Vi har tagit del av rapporten och vi delar uppfattningen om måluppfyllelse, vi kan aldrig vara nöjda med när det är som det är och våra elever inte uppnår godkända resultat. Vi hade hoppats att vi skulle kommit längre. I övrigt vill han inte kommentera Inger Wimans eller revisorernas synpunkter, och inte heller gå in på vad man tänker göra konkret för att förbättra organisationen. - Jag delar inte revisorernas åsikt på vissa punkter, mer säger jag inte. Gunnar Jansson (s), andre vice ordförande i nämnden, håller inte heller med revisorerna till hundra procent. - En del punkter är relevant kritik, vi når ju inte alla mål, men jag delar inte den biten där man säger att det är dålig arbetsmiljö på kontoret. Visst var det lite oroligt när man bytte förvaltningschef, men den oron känner jag inget av i dag. Han anser inte heller att kontoret "dränerats" på kompetens, som revisorerna säger att några tycker. - Nej, vi hade fler utvecklingsledare förut, men nu har vi en skolchef som kan utveckling. Brister som nämnden åtgärdat sedan 2005 är bland annat att man formulerar sina beslut tydligare och att man i större utsträckning anger tidsramar för uppdragen. Revisorerna konstaterar att det råder "stabilitet" på kontoret och man vet vem som ska sköta vad. Genom intervjuer med skolledarna har man kommit fram till att samarbetet mellan rektorsområdena har blivit bättre. De administrativa rutinerna och strukturen inom rektorsorganisationen är bra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om