Lärarna viktigast för elevernas resultat

Samtidigt som det talas om nedskärningar i kommunens skolor visar en rapport från Skolverket vikten av att ha bra och tillräckligt många lärare. - Läraren har absolut störst betydelse för elevernas resultat, säger Gunnar Iselau, undervisningsråd på Skolverket.

Västerviksbon Gunnar Iselau arbetar på Skolverket. Han har på regeringens uppdrag undersökt varför vissa elever och skolor lyckas bättre än andra. Undersökningen visar att den  enskilt viktigaste faktorn är läraren. Foto: Ellen Kindstrand

Västerviksbon Gunnar Iselau arbetar på Skolverket. Han har på regeringens uppdrag undersökt varför vissa elever och skolor lyckas bättre än andra. Undersökningen visar att den enskilt viktigaste faktorn är läraren. Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Skolan2008-03-03 00:05
Gunnar Iselau är bördig från Västervik och har tidigare arbetat som lärare på Ellen Key-skolan och som utvecklingsledare i kommunen. Numera återfinns han på Skolverket i Stockholm där han utvärderat lärarens betydelse. Skolverket har fått regeringens uppdrag att visa vad som gör att eleverna lär sig bättre. -Det finns väldigt många bra skolor i Sverige, men eftersom det även finns sämre skolor, är det snarast ett lotteri om vilken chans eleven får i livet. Det är synd. Det är en rättighet att kunna lyckas i skolan, säger han. Undersökningen visar att tre saker är särskilt viktiga för elevernas skolresultat. Den första rör lärarens betydelse. Skolverket har undersökt sambandet mellan lärare och deras elevers resultat. Sambandet var stort. -Det är väldigt viktigt för elevens lärande att lärarna är utbildade, men lärarna måste också ha utbildning i sitt undervisningsämne - något som 30-40 procent av lärarna saknar i dag.Det andra lärdomen rör lärarens tilltro till sin egen undervisningsmetod. -Undersökningen visar att eleverna, särskilt de omotiverade och lågpresterande, lär sig bättre om de har en lärare som tror på sin egen metod, som kanske vågar gå utanför läroboken. Men utvärderingen visar att bara 30 procent av lärarna har stor tillit till sin kompetens. Problemet är enligt Gunnar Iselau att lärarnas arbetsbörda ibland är så hög att de inte hinner vidareutveckla sin pedagogik. -Det handlar om resurser. I dag talas det om nedskärningar, som exempelvis i Västervik, samtidigt som resultaten inte är tillräckligt bra. Huvudmannen, i det här fallet kommunen, ska tilldela resurser så att de nationella målen kan uppfyllas. Men det handlar inte bara om tillräcklig lärartäthet, utan också om vilka lärarna är och att de har en nära och förtroendefull relation till sina elever. Skolverkets tredje budskap till kommunerna rör rektorns roll. Rektorn är skolans pedagogiska ledare och måste då vara mitt i verksamheten, en engagerande coach i skolarbetet. När lärarna inte trivs klagar de ofta på att rektorn inte bryr sig om dem. -Med bra rektorer får vi bra lärare, vilket i sin tur leder till mindre stök och oro på lektionerna. I dag är rektorerna i alltför hög grad administratörer, den pedagogiska ledningen blir för svag. Resultatet från Skolverkets undersökning ska nu användas i de svenska skolorna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om