När KLT utökade trafiken till Piperskärr hade man planer på att köra två år innan man gjorde någon utvärdering. Men nu har man tagit beslut att lägga ner den relativt nystartade linjen till Piperskärr bara efter ett år. Anledningen är enkel. Efterfrågan på busstrafik hos de boende i Piperskärr saknas. Bussarna körs tomma utan några passagerare.
– Ett år är kanske för kort tid för att göra en utvärdering egentligen. Men den här turen har inte slagit så väl ut, berättar Katharina Seijsing på Kalmar Länstrafik (KLT).
VT följde bussen från Ljungheden, via Resecentrum, ut till Piperskärr på måndagsförmiddagen. Det var inte många själar ombord. Två damer klev på uppe på Ljungheden. De klev av vid Resecentrum för att åka vidare med andra bussar. Sedan fick chauffören Van Dinh Nguyen köra en tom buss ut till Piperskärr och vända om utan att ta upp en enda person som ville in till staden.
– Det är inte så många som brukar åka med den här turen. De åker bil. Många har flera bilar, säger Van Dinh Nguyen.
Däremot ser Katharina Seijsing att Närtrafiken har ökat något sedan förra året i Västervik. Det är visserligen från ett lågt tal. Men hon tycker ändå att det är kul att fler resenärer hittar till både stadstrafiken och Närtrafiken.
– Vi har en positiv resandetrend i både stadstrafiken och Närtrafiken, säger hon. Om vi räknar bort linje 10 (Brevik-Resecentrum-Örbäcken) har Närtrafiken ökat från 1 545 till 2 604.
Totalt har resande ökat från 79 533 till 82 874. Flest passagerare har – utan jämförelse – linje1 (Gertrudsvik-Skogshaga-Brevik-Resecentrum-Södermalm och Örbäcken). På den sträckan har passagerarantalet med än fördubblats: från 30 058 till 65 983.
Men alla är inte lika lyckliga över hur trafiken sköts i Västervik stad. Boende vid Kvännaren har tidigare kritiserat KLT i VT. De är missnöjda med att deras hållplats har flyttats och att man inte längre kan stiga av bussarna på Spötorget.
Siv-Britt Sjöberg bor på Jurastigen vid Kvännaren. Hon är starkt kritisk till att man inte längre kan kliva av och på nere i stan. Tidigare kunde hon hinna ner till stan och göra ett snabbt ärende och resa hem på samma biljett.
– Det är inte så lätt att gå uppför backen till kyrkogården när man har rullator, säger hon.
Hon är dessutom missnöjd med att den sista bussen går redan 19.45 från staden.