Försiktigt förnyad korean

Koreanska Hyundai passade inför året på att förnya modellen i20. Den bjuder inte på några oväntade överraskningar, Hyundai gör bilar för alla och envar.

KRAFT. Två uttag med 180 watt för att ladda både mobil och laptop.

KRAFT. Två uttag med 180 watt för att ladda både mobil och laptop.

Foto: IR-FOTO/Ilkka Ranta

Provkörning2015-03-19 16:10

Den råa och fuktiga februarimorgonen vid provkörningen gjorde att rattvärmen var välkommen. Samt trestegsraketen till stolsvärme. Sikten åt sidorna och framåt är bra. Hyundai i20-modellen är en liten men rymlig bil, i den så kallade Golf-klassen. Perfekt som första eller andrabil, kanske något för den lilla familjen.

Som i andra moderna bilar kan baksätet fällas helt eller i olika kombinationer, detta gör att lastytan växer med uppgiften. Isofixfästen finns i baksätet som standard.

De mera tekniska lösningarna i ”nya” i20-modellen är synnerligen innovativa. Parkopplingen med mobilen går lekande lätt, perfekt att kunna ta emot samtal med ett knapptryck på ratten. Likaså manövreringen av farthållaren. Allt utan att släppa uppmärksamheten från övriga trafiken.

De skarpa positionsljusen är av typen LED, vilket gör att du syns under dagtid i trafiken. Även projektionsstrålkastarna levererar bra ljus; helljusbilden gör mörkerkörning bekväm och säker. Takfacket för solglasögonen är behändigt samt de belysta speglarna i solskydden.

Något som uppskattas av oss med medhavd elektronik som behöver laddas då och då, är de två uttagen för 12 volt med 180 watts uteffekt i facket mellan framstolarna. De två ljudingångarna i samma förvaringsfack är även de något att glädjas över. Det är små lösningar som de här, som gör att man är blir riktigt glad över bilen.

Något att anmärka? Ja, vid gaspådrag märks en liten fördröjning. Här gav försäljaren förklaringen att gaspedalen har två lägen. Jag reagerade också på den något bristfälliga bakåtsikten. Där är det lite för många nackstöd i vägen.

Hyundai i20

Testmodellen: Utrustad med Comfortpaket plus, blåtandskoppling till mobiltelefon med mera, parkeringssensor, filbytesvarnare, kurvljus, ledljus, lättmetallfälgar.

Motor: volym 1200 cc, 84 hk, kamkedja

Bränsle: bensin, 0,52 liter/ mil

Pris: testmodellen 145800 kr

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om