Röd... Röd...Special... Personal från Ankarsrum motors skickar legobitar runt ett bord och monterar ihop dem till en produkt. Det upprepas under flera minuter.
Det låter annorlunda och ser kanske roligt ut men det är ett spel med allvarliga undertoner när de sätter sig in ett nytt sätt att tänka.
Ankarsrum motors är nämligen med i Produktionslyftet, ett nationellt program framtaget av Teknikföretagen och IF Metall. Där ska svenska företag öka sin produktivitet och konkurrenskraft. Företaget är ett av över 200 företag som går igenom sin så kallade Leanprocess. Nu påbörjas sin 18 månader långa introduktion.
– Sammantaget kan man säga att det handlar om att vara snabbare på att förändra sig, och att anpassa sig. Det säger David Andersson, kursledare från produktionslyftet.
Varför?
– Vi gör det för att kunna var med och konkurrera på en internationell marknad med stor konkurrens. Det här är ett sätt att trygga jobben i Ankarsrum. Vi måste förändra för att hänga med, säger Thomas Håkansson som är VD på Ankarsrum motors.
Båda säger att det på en global marknad handlar om att ligga i framkant och att konkurrera smartare, bland annat genom att vara förändringsbenägen.
– Vi måste förbättra oss lite varje dag för att finnas kvar i 360 år till, säger Thomas Håkansson.
Han är "kund" i dagens spel och beställer varor på löpande band. Varje förändring som görs i "legofabriken" påverkar hela kedjan.
– Det finns många vägar att gå. Här får vi träna på det här sättet att tänka, säger David Andersson.