Lärarbrist drabbar de som behöver stöd

På grund av lärarbrist måste gymnasiet tillfälligt dra ner på verksamheten för de elever som har det tuffast.

Stöd. Resurscentrum finns till för elever med framför allt läs- och skrivsvårigheter.

Stöd. Resurscentrum finns till för elever med framför allt läs- och skrivsvårigheter.

Foto: Ilkka Ranta

Personalbrist2014-09-19 09:33

Det saknas personal på grund av sjukskrivningar – och lärarbristen gör det praktiskt taget omöjligt att få tag på vikarier. Det här har lett till att Västerviks gymnasium nu tar två lärare från Resurscentrum för att täcka upp luckorna. Resurscentrum finns till för att hjälpa och stötta den grupp elever som har det svårt, för att de ska kunna gå i de vanliga klasserna.

En källa, som vill vara anonym, säger till VT att det här kommer att skada verksamheten.

– Västerviks gymnasium går ut med en slogan om att ”Alla har rätt att lyckas”. Har man verkligen det? Nej. Man slår undan benen för de svagaste, menar källan.

Konsekvensen av besparingen kan, tror källan, kan bli att eleverna inte lyckas med sina mål att få betyg i svenska, matte och engelska.

– Det här handlar om elever med dyslexi och olika svårigheter, de som behöver mycket hjälp.

När VT ringer upp Birgitta Bertilsson, speciallärare på Resurscentrum, förklarar hon att hon och hennes kollega fått disponera om halva sina tjänster för vikariat. Hon medger att det kan bli tufft.

– Det är ett dilemma. Vi försöker täcka upp så mycket vi kan, men vi kommer att behöva göra vissa omprioriteringar.

Läs hur rektorn Jörgen Jonsson och skolpolitikern Christin Rampeltin (M) kommenterar saken i dagens papperstidning.

Så säger Skolverket

Vid misstanke om att en elev har svårigheter i skolarbetet ska rektorn på skolan se till att behovet utreds. Rektorn är ansvarig för att se till att rätt stöd ges. Behöver en elev stöd ska skolan ge detta och ett åtgärdsprogram ska skrivas.

Personalen är skyldig att anmäla till rektorn om det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås.

Skolan ska erbjuda ett stöd som fungerar för den enskilde eleven utifrån den utredning som gjorts. Exakt hur stödet ska utformas står inte i några lagar eller förordningar, utan bestäms lokalt utifrån den enskilde elevens behov. Rektorn beslutar om vilket stöd en elev ska få.

Samma bestämmelser gäller för statliga, kommunala och fristående skolor. Allmänna bestämmelser om särskilt stöd finns i tredje kapitlet i skollagen.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om