Problem med Instabox: Pelles mediciner blev inlåsta

Överumsbon Pelle Andersson försökte hämta ut sina mediciner i tre dagar förra veckan, men skåpet var låst. "Jag förstår inte varför de inte skickar ut någon information", sa han på torsdagen.

I flera dagar har personalen på Coop i Överum fått hjälpa kunder kontakta Instabox kundtjänst. Skåpen har nämligen inte gått att öppna.

I flera dagar har personalen på Coop i Överum fått hjälpa kunder kontakta Instabox kundtjänst. Skåpen har nämligen inte gått att öppna.

Foto: Martina Gradian

Överum2023-11-02 18:00

– Jag är ju "ung och frisk", säger 46-åriga Pelle, och fortsätter: 

– Så jag kan ju åka till apoteket i Gamleby. Men tänk de som är gamla, eller av andra anledningar inte kan åka så långt? 

Med fraktalternativet Instabox får kunder hämta ut sina paket från ett skåp med en kod. Enligt Pelle är Instabox två stora fördelar att frakten brukar vara billig, och att man slipper köa för att hämta ut paket. 

Men skåpet i Överum, där Pelles mediciner väntar, har varit låst i flera dagar. 

Han berättar att han ringde Instabox redan den 29 oktober. 

– Man får upp ett felmeddelande om att skåpet inte går att öppna. Instabox sa att de skulle skicka en tekniker i början på veckan. 

På tisdagskvällen försökte Pelle hämta ut medicinerna igen. Utan framgång. 

undefined
I flera dagar har personalen på Coop i Överum fått hjälpa kunder kontakta Instabox kundtjänst. Skåpen har nämligen inte gått att öppna.

– De har ett fullt utbyggt meddelandesystem. Man får sms när paketet är på väg och när det är framme. Varför kan de inte skicka ett sms om att det är problem med skåpet, frågar han sig. 

Han berättar att det inte gått någon nöd på honom. Han har beställt sina mediciner i god tid. Men han påpekar att alla ju inte tänker som honom: vissa kanske inte beställer medicin förrän det nästan är slut, och vissa kan ha en dålig ekonomi och därför dra ut på medicininköpet in i det sista. 

– Och det är ju inte bara mediciner som folk beställer, konstaterar Pelle. 

undefined
Fraktföretaget Instabox har under de dagar som skåpet varit ur funktion rått de kunder som behöver sina varor omgående att ta kontakt med företaget där varorna köpts, och be om leverans till en annan plats.

Paketen från Instabox ligger bara i skåpet ett par dagar. Om man inte hinner hämta sitt paket kan man förlänga tiden genom att kontakta företaget.

– Till mig sa Instabox att jag ska be Coops personal att säga till kunderna att förlänga sina tider. Men det är väl inte Coops ansvar? 

Butikschef och personal på Coop bekräftade på torsdagen att problemen hade pågått under några dagar. Instabox egen personal hade kommit med nya paket, men fått vända om eftersom skåpet varit låst även för dem. 

Framför allt hade kunder varit oroliga för att deras paket ska sändas tillbaka innan de gått att hämta ut, berättade personalen på Coop. 

undefined
Pelle Andersson har försökt hämta ut sina mediciner i flera dagar. Medicinerna är inlåsta, och varken kunder eller Instabox själva kan öppna skåpet. På fredagen skickades en tekniker ut för att laga skåpet med gott resultat.

Instabox kommunikationschef Ann Sonne beklagar att det har varit problem med skåpet under veckan. 

På fredagseftermiddagen kunde hon dock meddela att skåpet är lagat och att det nu går att hämta ut paket igen.

– Det lagades i dag fredag och nu ska det fungera som vanligt, skriver Instabox kommunikationschef Ann Sonne i ett mejl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!