Jan-Olof Berg, projektledare på Trafikverket, berättar att man vill göra vägen mer trafiksäker. Kanterna ska bli mjukare vid eventuella dikeskörningar, och vattnet ska rinna bort bättre längs diket, istället för att rinna in på vägbanan och bilda issjok.
– Vi har varit där mycket och grävt bort is på vägen under vintrarna, säger han.
En del stenar kan de gräva bort, andra behöver sprängas. Det första jobbet, som redan påbörjats, är att klä av berget jord och växtlighet.
På skylten står det sluttid 15 april. Stämmer det?
– Det är alltid svårt att säga, men det kommer säkert ta 1–1,5 månader. Det beror på hur det går, och vad vädret säger också. Det är en bra årstid trafikmässigt, men det kan ju bli vinter, och då vill vi inte vara där.
Insatser har alltså gjorts under de senaste tre åren, från Broddebo vid länsgränsen ner till Överum. Förra året var den första prognosen att vara klara i slutet av februari, men sedan tillkom åtgärder som gjorde att det snarare blev just 15 april.
Under arbetets gång kommer bara ett körfält att vara öppet, och trafiken regleras med trafikljus. Räddningsfordon kommer dock ha ett direktnummer till personer på platsen för att kunna avisera sin ankomst och få en snabb passage.
Så sent som i söndags skedde en dikesskörning strax norr om vägarbetsområdet. En kvinna skadades lindrigt när bilen kolliderade med en telefonstolpe.