Nu ska de farliga övergångarna åtgärdas

180 obevakade plankorsningar ska åtgärdas under de kommande åren. Fem av dem ligger i Västerviks kommun.

Olyckan i början av 2019 krävde ett liv. Nu ska man röja ännu mer för att förbättra sikten. Det tycker boende är en för liten åtgärd.

Olyckan i början av 2019 krävde ett liv. Nu ska man röja ännu mer för att förbättra sikten. Det tycker boende är en för liten åtgärd.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid/arkiv

Överum2019-11-04 06:00

De senaste åren har flera allvarliga olyckor skett vid obevakade plankorsningar i vår kommun. Den senaste, i början av året, skedde mellan Kolsebro och Falerum och fick dödlig utgång när en 31-årig man omkom i kollision med ett Kustpilentåg. Dessutom har två allvarliga olyckor inträffat på Stångådalsbanan i närtid.

Trafikverket har fått ett uppdrag av regeringen att se över de obevakade plankorsningar i landet, det finns 3 500 stycken. De saknar både ljus- och ljudsignaler.

Så har man gjort och under veckan släpptes en lista på 180 farliga tågövergångar man planerar att göra något åt de närmaste åren. På listan med de 180 plankorsningarna finns flera i vårt närområde.

Övergången i närheten av Kolsebro heter Finntorp, men kallas för Fintorp i Trafikverkets plankorsningskarta. Den har grannar klagat på i flera år. 2015 skedde där ytterligare en olycka, när ett arbetsfordon kolliderade med tåget. Nu finns överfarten med i åtgärdslistan. Man planerar att under 2020 göra så kallad "siktröjning", alltså röja undan sly. 

Delar av den är redan gjord men så kallad "utökad siktröjning" planeras det för. I SVT:s Aktuellt under torsdagen visade grannar sitt missnöje med den lösningen, man kräver mer.

Ytterligare fyra plankorsningar planerar man åtgärda. De är Skramstad gård, där försvinner övergången helt 2020, Småhaga ska få bommar 2021, en gångfålla i Gamleby ska få bommar 2021 och Gruvdalen ska också åtgärdas, men utreds fortfarande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!