Fasta teaterjobbet trygg punkt – efter faderns bortgång

Efter några års frilansande som rekvisitörsassistent och så småningom rekvisitör, inom filmbranschen, fick Gustav Udd, med rötterna i Överum, fast anställning vid Östgötateatern. Det var hösten 2019. Några månader senare bröt coronapandemin ut.

Gustav Udd, uppvuxen i Överum, är sedan ett drygt år rekvisitör på Östgötateatern. I somras dog hans pappa i sviterna av covid-19.

Gustav Udd, uppvuxen i Överum, är sedan ett drygt år rekvisitör på Östgötateatern. I somras dog hans pappa i sviterna av covid-19.

Foto: Cheyenne Olander

Överum2021-01-10 10:00

Kulturåret 2020

– Jag hade först en provanställning och är tacksam över att den, trots det osäkra läget, övergick i en fast anställning. Många av mina frilansande kollegor i kulturbranschen stod ju plötsligt helt utan jobb, säger han.

För Gustavs del drabbade pandemin honom på ett i allra högsta grad personligt plan.

– Min pappa, Lars Pettersson-Udd (konstnär), gick bort i somras i sviterna av covid-19, efter en månads intensivvårdsbehandling, berättar han.

Även Gustavs mamma, Carina Udd, insjuknade och vårdades på sjukhus under sommaren, men tillfrisknade.

– För mig kändes det bra att ha ett arbete att gå till mitt i sorgen, ett jobb som kunde distrahera och med kollegor som visste vad jag gick igenom, säger Gustav.

– Att båda mina föräldrar insjuknade i somras var en chock i sig. Att en av dem nu inte lever längre är en enorm sorg. Pappa blev 64 år och utan hans konstnärskap, kreativitet och nyfikenhet på livet hade jag inte arbetat med det jag gör i dag. Båda mina föräldrar har uppmanat mig att jobba hårt och följa mina drömmar. 

– Jag hann skriva ett långt sms till pappa när han låg på sjukhuset. Jag skrev ner allt jag var tacksam för och älskade med honom och han hann svara. 

Rent jobbmässigt innebar coronautbrottet bland annat att Gustavs första stora produktion som rekvisitör på Östgötateatern – rockmusikalen "Lizzie" – lades ner en kort tid efter premiären. Och att hans nästa stora projekt, som rekvisitör för teaterföreställningen "Peer Gynt", skjutits på framtiden till våren 2022.

– Nu jobbar vi en del med radioproduktioner, poddar och liknande. Men oj vad man längtar efter publik och mänskliga möten. Att resa och gå på konserter. Det gör ju ont själen!

Några tidigare produktioner som Gustav arbetat med på senare år är: "Jordskott", "Bonusfamiljen", ”Morran & Tobias”, "Partisan" och "Fartblinda".

I sammanhanget kan nämnas att den svenska produktionen "Partisan" av Amir Chamdin, och med Fares Fares i en huvudroll, nyligen prisades som världens bästa tv-serie 2020 vid en tv-gala i Cannes.

– Det är ganska stor skillnad mellan att arbeta med filmproduktion och teater. Rekvisitan till en filmscen, säg en middag till exempel, ska hålla i åtta timmar sedan slänger man alltihop.

– När man arbetar med scenkonst ska rekvisitan hålla länge, kanske för 40 föreställningar. Så då får man tänka annorlunda och ibland använda andra material än man skulle ha gjort till en film.

Vad är en rekvisitörs huvuduppdrag?

– Det är att i samråd med scenograf och regissör ta fram de detaljer som förstärker eller sätter ton för karaktärerna. Rekvisita kan innefatta allt från personliga saker som karaktären har i sin handväska, till vapen, möbler och så vidare.

Vad är det roligaste med ditt yrke?

– Det är att få analysera karaktärer och vara en del av att bygga upp världen de befinner sig i. Jag älskar processen från repsalen till premiären på scenen. Skådespelarna utforskar det jag tagit fram och tillsammans efter en lång tid av receptioner är vi i mål vid premiären. 

Gustav Udd är utbildad dansare vid Kungliga Svenska Balettskolan samt utbildad dansfotograf vid Kulturama i Stockholm.

Under åren har han medverkat som dansare och skådespelare i operaföreställningar vid Drottningholms Slottsteater, Kungliga Operan och Folkoperan. 

Gustav Udd

Ålder: 28

Bor: I Stockholm men flyttar snart till Norrköping

Familj: Mamma, syster samt halvbror

Intressen: Yoga, historia, resor och i princip allt från det kulturella spektrumet. 

Motto: “Worry is like a rocking chair. It keeps you busy but never get’s you anywhere.”

Tips!

På Östgötateaterns hemsida berättar teaterns rekvisitörer i en serie inslag om sitt arbete med att bygga upp och förstärka känslan i en föreställning.

Intervjuare/filmare: Jeanette Söderwall.

www.ostgotateatern.se/pa-scen/rekvisita

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!