– Det är några smärre justeringar som behöver göras, säger han.
En av två ramper för biltrafik kunde inte sänkas ner. Kajklacken behöver justeras. Enligt Carlstedt är det inget omfattande jobb.
Om det verkligen ska bli trafik 2017 kan det behöva göras fler tester.
– Jag kan tänka mig att fastighetsägaren kommunen vill att man undersöker hur det ser ut under vattnet, säger Carl-Johan Carlstedt.
Han syftar på de luftströmmar som båten skapar.
För hamnbolaget har det varit snabba ryck. Destination Gotland har vid några tillfällen nämnt i förbigående att de funderat på att göra ett test. I fredags eftermiddag hörde bolaget av sig och ville göra ett test den här veckan.
Samtidigt planerar konkurrerande bolaget Gotlandsbåten för sommartrafik från Västervik med start redan 2016. Den här veckan tar de över fartyget HSC Express. Det är inte sagt när det kan bli något motsvarande test i Västervik.
– Den båten har inte samma mått. Det är högre upp till bildäcket.
Skulle det kunna bli problem att anpassa kajklacken till båda rederierna?
– Det får vi lösa då. Det går. Det finns bara möjligheter, säger Carlstedt självsäkert.
Det finns ytterligare ett ro-ro-läge i Västerviks hamn. Det är större, men Carlstedt säger att det inte är lämpligt för persontrafik.
– Passagerarna skulle få gå genom hela området, och så vill vi inte blanda passagerare med hanteringen av timmer och stål, säger Carlstedt.