– Det ska bli roligt att fylla 80, säger han.

Men något firande i egentlig mening har han inte planerat. Dagen ska till stora delar tillbringas med arbete i verkstaden på Södra infartens företagscenter, förklarar han.

– Jag har en viktig uppgift framför mig och mycket att göra, säger Sven Yrvind när vi hälsar på i hans verkstad veckan innan födelsedagen.

Artikelbild

| När Sven Yrvind var i 20-årsåldern bodde han en period med grekisk ortodoxa munkar på ön Athos. De levde enkelt och med fasta rutiner, något som också blivit Sven Yrvinds melodi. – På så vis behöver man inte bekymra sig så mycket om det världsliga, säger han.

De projekt som nu upptar stora delar av hans tid är i huvudsak två. De hör ihop och kan sammanfattas: "Enkel båt, enkelt liv".

Du som följt Sven Yrvind via oss minns säkert att han förra våren gav sig ut till havs med sin senaste egentillverkade lågenergibåt Exlex. Planen var att båten skulle föra honom till Nya Zeeland.

Men efter 40 dagar tog resan slut vid den portugisiska ögruppen Madeira.

– Jag upptäckte ganska tidigt efter avresan att båten inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Den var för tung, för instabil och för trång men jag avbröt inte direkt eftersom jag ville ha så många dagar som möjligt till havs ändå.

Artikelbild

| Som båtkonstruktör och ensamseglare är Sven Yrvind känd både i hemlandet och utomlands. Många tidningsratiklar har det blivit genom åren.

I stort sett omedelbart då han insåg båtens brister började han i huvudet att planera för nästa farkost och de förbättringar han tänkte göra. Torsdagskvällen den 26 juli var han tillbaka i Västervik och redan kvällen därpå, fredagen den 27 juli, var han åter i verkstaden för att fortsätta arbetet.

Den nya Exlex blir lättare men också något större än sin föregångare.

Artikelbild

| En liten, välbyggd, farkost är säkrare än en stor, menar Sven Yrvind. Målningen föreställer Annie Edson Taylor som överlevde en färd nerför Niagarafallen i en tunna. Året var 1901. "Hade det varit en större farkost hade den gått i tusen bitar", säger Sven Yrvind.

"Enkel båt, enkelt liv", alltså. Berätta! Vad handlar detta om?

– Det är namnet på en bok jag arbetar med. Tanken är att jag ska skriva färdigt den i båten när den blivit klar och jag kommit iväg.

Artikelbild

| Sven Yrvind tillbringar många timmar om dagen i sin verkstad.

– Det går ju inte så bra för världen. Det går utför med miljön. Vi människor har förbrukat alldeles för mycket av jordens resurser. Jag vill visa att det enkla livet är det fina livet, något som många filosofer genom historien har framhållit före mig. Många nutidsmänniskor är också fullt medvetna om detta men det finns ett slags enkelhetens paradox...

– Jag tror att jag har kommit på förklaringen till varför människor har så svårt att välja det enkla livet, trots allt. Det här kommer jag att berätta om i boken.

Artikelbild

| När Sven Yrvind var i 20-årsålder bodde han en period med grekisk ortodoxa munkar på ön Athos. De levde enkelt och med fasta rutiner, något som också blivit Sven Yrvinds melodi. – På så vis behöver man inte bekymra sig så mycket om det världsliga, säger han.

En målsättning är att kunna inspirera andra att välja ett enklare liv, förklarar Sven Yrvind.

– När boken är klar kommer jag att segla runt i världen och sprida mitt budskap.

Den som inte vill vänta tills boken är klar kan följa Svens förehavanden på hemsidan yrvind.com. Här planerar han också att lägga ut partier ur boken allt eftersom.

Som exempel på fördelen med det enkla pekar han på en nytillverkad åra i verkstaden.

– En åra är så mycket enklare än en motor. En motor kräver tusen bitar, varav det mesta är dåligt för miljön. Det behövs en tank, drivmedel, batteri, mätare och reglage. Bland annat. Med en enkel åra kan man lösa många problem.

Detta att ta hänsyn till naturen är något som Sven Yrvind fick med sig med modersmjölken.

– Min salig mor sa: "När du lämnar en plats så lämna den ännu finare än när du kom".

Grunden för Svens båtintresse lades redan i barndomen. Han växte upp på Brännö i Göteborgs södra skärgård.

Hans pappa och morfar var båda sjömän. Och båda omkom när engelsmännen sänkte det fartyg de båda befann sig på i Hongkongs hamn under andra världskriget, berättar han.

Själv växte han upp med sin mamma, mormor och syster på Brännö.

– Vi levde under ganska enkla förhållanden, och det dröjde innan mamma hade råd att köpa en egen båt. Innan dess lånade jag grannens eka då och då. Bland annat när vi behövde fara till Styrsö för att handla.

Under skolåren, och även som vuxen, hade han svårt att inställa sig i ledet och leva i överensstämmelse med samhällets normer.

– Jag var ”ett problembarn”. Förmodligen för att jag har en tankestruktur som är annorlunda.

I början av 1960-talet köpte han sin första egna båt. På den byggde han ett hus och havet kom rent bokstavligen att bli hans hem. Ja, på den vägen är det.

Genom åren har han byggt flera båtar på egen hand och med en handfull av dessa har han korsat Atlanten.

– Att ha ett mål och en uppgift gör mig lycklig. Det känns viktigt för mig att dela med mig av mina insikter och erfarenheter och de kunskaper jag har skaffat mig genom åren.

– Nu är jag så pass gammal att miljökatastrofen egentligen inte påverkar återstoden av mitt liv i någon större grad. Det är för kommande generationers skull jag kämpar. Med budskapet "Enkel båt, enkelt liv" vill jag visa en väg till en bättre värld, säger han.