Västerviks nya profil sjösattes på båtmässan

Grönt och rött. Två symboler utformade som sjömärken. Där har ni Västerviks nya ansikte utåt.

Anna Svensson, chef på turistbyrån, är eld och lågor över den nya grafiska profilen för besöksnäringen i kommunen. Foto: Ellen Kindstrand

Anna Svensson, chef på turistbyrån, är eld och lågor över den nya grafiska profilen för besöksnäringen i kommunen. Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Ny symbol2008-03-11 00:05
Den nya reklamen för besöksnäringen i Västervik sjösattes förra veckan påpassligt nog under båtmässan Allt för sjön i Stockholm.- Vi hade en stor banderoll med nya logtypen i montern och alla bar likadana namnskyltar. Vi syntes bra och fick otroligt fin respons, säger Anna Svensson på turistbyrån i Västervik.Meningen är att alla som jobbar med turism i Västerviks kommun ska kunna använda den nya symbolen i sin marknadsföring. Och flera är redan igång, till exempel Loftahammars intresseförening, Centralhotellet och IT-växthuset i Blankaholm.- Det är viktigt att det finns en gemensam profil för besöksnäringen och jag tycker att det har blivit riktigt bra med en tydlig marin koppling. Den nya symbolen är enkel, stilren och tydlig och därmed lätt att komma ihåg, säger Anna Svensson.Den grafiska profilen har jobbats fram av en reklambyrå på Gotland. En manual för hur grafiken ska användas håller på att tas fram och för turistbyrån gäller det nu att försöka få alla turismföretag att ta till sig det nya ansiktet utåt.- Vi hoppas att alla ska se nyttan och använder grafiken i broschyrer, på visitkort och hemsidor. Turistbyrån går själv före och omprofilerar inom kort sin hemsida med de nya symbolerna och färgerna. Och kommunens nya turistbroschyr är formgiven helt och hållet efter den nya grafiken.Den nya symbolen för Västervik kan också komma att integreras i kommunens nuvarande grafiska profil, alltså i annonser, brevpapper och liknande.- Vi har fått i uppdrag att lämna ett förslag till kommunledningen, vi får se vad det kan leda till, säger Anna Svensson.Kostnaden för den nya profilen är under en treårsperiod budgeterad till 200 000 kronor och ligger som en del utvecklingsprogrammet för besöksnäringen i Västervik. Nutek är medfinansiär till 50 procent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om