Bara ett par dagar har gått sedan de våldsamma upploppen i Navestad. Hos räddningstjänsten i Norrköping rådde under tisdagsförmiddagen ett lugn, men personalen var påverkade av situationen. Jonas Holmgren började redan i trappan upp till hans kontor att sätta ord på sina känslor.
– Det här berör oss jättemycket. Jag känner personligen en frustration, ilska och besvikelse. Det här vill man inte uppleva.
Det var framförallt under torsdagen som personalen från räddningstjänsten blev utsatt. Två personbilar hade satts i brand framför Ringdansens centrum och bara några minuter senare rullade den första brandbilen in i området. Sekunder senare kastades gatstenar mot brandkåren.
– Det är en urskillningslös attack som sker mot både oss och polisen. Det var en aggressivitet som vår personal fick möta som inte funnits tidigare. Hotfulla situationer som innebär väldigt mycket för de som blivit utsatta för det. Det är en attack på det offentliga och på hela samhället som är fullständigt oacceptabel.
Jonas Holmgren berättar att den första brandbilen som anlände till platsen kom från en tidigare utryckning.
– Det enda de ville vara att respondera på larmet och släcka bilarna som brann. Att då mötas av detta hat och få stenbumlingar kastade på sig måste kännas hemskt för de inblandande.
Kan man vara förberedd på något annat sätt?
– Tyvärr har vi erfarenhet av hotfulla situationer som uppkommit de senaste åren. Men – jag tror inte att man kan vara förberedd på den här typen av situation. Den här omfattningen har i alla fall inte jag upplevt tidigare och det har jag ingen erfarenhet av. Det kanske finns anledning att se över och uppdatera våra interna rutiner vid hotfulla situationer.
Vilken typ av skador har ni fått under de här upploppen?
– Ingen är allvarligt skadad, rent fysiskt. Personal från oss har blivit träffade av stenar som kommit in i hytten och sedan handlar det om omfattande skador på utrustning.
Hur arbetar ni nu för att ta hand om personal?
– Vi är en organisation som blivit direkt utsatt. Vi jobbar med det vi kan för att stötta vår personal, se över vad vi kan göra framöver och hur vi utvärderar erfarenheterna vi har med oss för att kanske lära oss av det. Det är väldigt individuellt hur människor reagerar och det är vårt jobb nu att försöka hantera det, säger Jonas Holmgren.