Fler nöjda med kollektivtrafiken

Den senaste kollektivbarometern visar att allmänhet och resenärer har blivit nöjda med kollektivtrafiken i både riket och Kalmar län under 2014.

Fler resenärer i Kalmar län är nöjda med hur kollektivtrafiken har fungerat under 2014 jämfört med 2013.

Fler resenärer i Kalmar län är nöjda med hur kollektivtrafiken har fungerat under 2014 jämfört med 2013.

Foto: Ola Axman

Nöjda resenärer2015-02-10 09:41

Åtta av tio resenärer säger sig vara nöjda med senaste resan de har gjort med KLT. Förutom allt flera nöjda kunder kunde KLT under 2014 också redovisa en ökning av resandet med sju procent.

– Under snart och ett halvt år har vi aktivt jobbat med det som betyder mycket för att kunderna ska bli mer nöjda. Till stor del handlar det om bemötande på alla nivåer, jag tror att resultaten är frukten av det arbete, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på Kalmar länstrafik, i ett pressmeddelande.

Nöjdheten ökar mest bland resenärerna i stadstrafiken samt bland resenärer som gör enstaka resor medan de boende på landsbygden är mindre nöjda än tidigare.

– Vi ser kontinuerligt över trafiken i länet vilket innebär anpassningar främst på landsbygden där resandet är litet. Där kan resenärerna använda vår utbyggda närtrafik istället. Vi kommer jobba mer med att förklara närtrafik för resenären och hoppas främst att de boende på landsbygden ser det som ett alternativ, säger Karl-Johan Bodell.

Kollektivtrafikbarometern 2014 jämfört med 2013 i Kalmar län.

Senaste resan: 81 procent nöjda (81 procent 2013).

Reser varje dag: 54 procent nöjda (53 procent).

Reser någon gång i veckan: 64 procent nöjda (65 procent).

Reser mer sällan: 43 procent nöjda (39 procent).

Reser aldrig: 18 procent nöjda (18 procent).

Sammantagen nöjdhet resenärer: 60 procent (56 procent).

Sammantagen nöjdhet allmänhet: 45 procent (41 procent).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om