Jobb i fara efter utredningsförslag

Spärregistret Nix-telefon uppfattas inte ge ett tillräckligt skydd mot oönskad försäljning. Nu föreslår en statlig utredning att det ska införas ett skriftlighetskrav när ett avtal ska ingås. Västerviksföretaget Pec kommer att drabbas.

Anställd. Nicholas Appelqvist är en av alla ungdomar som jobbar på Pec i Västervik.

Anställd. Nicholas Appelqvist är en av alla ungdomar som jobbar på Pec i Västervik.

Foto: Nathalie Chavez

Nix2015-06-26 16:17

En statlig utredning riktar frän kritik mot, bland annat, spärregistret Nix-telefon. Det finns ett betydande missnöje bland konsumenter som kommer i kontakt med telefonförsäljare. Det största problemet är att konsumenterna tycker att försäljningen är störande och att de blir kontaktade för ofta. Utredningen slår också fast att en central del av problemen är att det inte är klart vad som gäller angående avtal via telefon. Konsumenter upplever att det är svårt att utnyttja sin ångerrätt och säga upp ett avtal eftersom det är svårt att få tag i det företag som man ingått avtalet med. Därför tycker utredningen att det behöver vidtagas åtgärder för att stärka konsumenternas skydd.

Trots att en person är användare av spärrtjänsten Nix kan man i dagsläget bli uppringd av en försäljare. Det finns situationer där marknadsföring är tillåten och det tycker utredarna är dåligt. Lösningen på problemet anses vara att alla avtal ska ingås skriftligt.

Enligt Handelns utredningsinstitut skulle ett skriftlighetskrav innebära att callcenterbranschen tappar minst 30 procent av sin försäljning. I Kalmar län finns i dag 755 personer anställda i 13 callcenter.

Ett av Västerviks största callcenter är Pec. Företaget har drygt 30 anställda.

– Det här kommer att slå hårt mot hela branschen. Det är ju främst ungdomar som drabbas då det är en väldigt stor bransch för unga, säger Per Wannberg, koncernchef och VD för Pec.

Det är, enligt Per Wannberg, de företag som missköter försäljningen via telefon som ligger bakom förslaget till skärpningen av reglerna. Han tycker att det vore bättre att identifiera dem som lurar folk att ingå avtal.

– Ytterligare en väg att gå är att rikta sig till till de uppdragsgivare som har produkter och uppmana dem att inte använda sig av de oseriösa telefonförsäljarna, Nu straffas alla.

Som det ser ut i dagsläget kommer inte några arbetstillfällen att försvinna på Pec i Västervik.

– Det är ett stort problem för oss men vi jobbar intensivt för att minimera skadorna. Bland annat jobbar vi med att utveckla marknaden för svensktalande i Finnland just nu, säger Per Wannberg.

Enligt branschorganisationerna Kontakta och Swedma är fler än varannan anställd på ett callcenter mellan 16-24 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om